Min vikt genom åren

4kommentarer

Jag har verkligen alltid varit stor. Alltid varit den största i klassen, den största bland mina vänner. I 4:an skulle vi väga oss i skolan, mitt i klassrummet av någon anledning. Jag minns att jag vägde 65 kilo vilket var lika mycket som min mamma vägde vid den tiden, vilket också var i stort sett dubbelt så mycket som min dåvarande bästis som fick en lapp med siffrorna 33 kilo med sig från vågen.

I 6:an var det besök hos skolsköterskan för alla i klassen med tillhörande vägning. 82 kilo visade vågen. När jag gick i 7:an hade vikten ökat väldigt mycket på bara ett år och  jag vägde 110 kilo. Pappa försökte göra en deal med mig, 100 kronor för varje kilo jag går ner. Jag gick ner 6 kilo och började äta onyttigt igen efter de första två veckorna.

När jag var 15 fick jag problem med halsen eller luftrören eller vad det nu var. Fick väga mig så att de skulle kunna ge mig rätt dos av medicinen (var inlagd). 135 kilo.

Mellan 18-20 vägde jag mellan 145 och 152 kilo, lite varierande. Under denna period träffade jag min första pojkvän som bodde 107 mil bort. Som 18 åring flyttade jag ihop med honom, långt bort från min familj. När det tog slut och jag flyttade hem till norrland igen (var i början av sommaren) så började jag tillsammans med min mamma att viktminska. Jag gick under 2 månader från 152 till 130 kilo och jag mådde riktigt bra. Tanken var såklart att gå ner riktigt mycket MEN.. jag träffade pojkvän och sambo nummer två i slutet av sommaren. All vikt kom tillbaka och betydligt mer därtill.

Jag tror att jag var 23 när jag bestämde mig för att ta tag i vikten igen. Köpte en våg och ställde mig på den och förfasades över siffrorna 170. Återigen ett försök till att gå ner i vikt men min dåvarande sambo var inte direkt stöttande och min karaktär var för svag så det försöket gavs upp fort.

9 januari 2012 som 26 (½) åring var det dags igen. Det var slut med sambo nummer 2 och jag hade bott både hemma hos mamma en sväng (på annan ort), ensam i min första egna lägenhet , träffat min nuvarande sambo , flyttat 145 mil och även varit tillsammans med honom i över ett år. Köpte den våg som kunde ta mest användarvikt men förväntade mig inte riktigt att få ett så pass högt nummer som 200 (199.9).

Gick ner till 168.2 kilo och sen kom jag inte längre ner. Har efter det pendlat på olika siffror på 170 i ett år. Nu är det dags att dels gå ner till den vikten igen och sen fortsätta starkt.

Jag vill, jag kan och jag ska!

4 kommentarer

Marie

04 Sep 2013 14:37

Jag hejar på dig!

Har precis hittat din blogg så inte hunnit läst igenom allt än, men hur äter du?
Räknar du kcal?

Av korten jag sett hittills måste jag få säga att så fin du är!

Sara

04 Sep 2013 14:55

Marie - Tack! :)

Jag började med att räkna kcal (förra året) men nu räknar jag inte benhårt på kcal men försöker ha det tänket, vet vad det mesta är i kcal på ett ungefär och annars kollar jag upp det. Väger en del saker och uppskattar andra. Jag kan äta nästan 3000 kcal för att hålla min vikt så jag försöker tänka att jag ska äta max 1500 kcal om dagen. Försöker hålla lunch/middag kring 500 kcal men det kan variera mellan 400-600 :)

Sara

04 Sep 2013 14:56

Marie - .. glömde tillägga att jag försöker hålla frukost kring 200 och detsamma med mellis även om det såklart varierar lite från dag till dag så är det där någonstans jag vill ligga :)

emma-isabella

07 Oct 2013 00:46

HEJJA HEJJA HEJJA!!
:)

Kommentera

Publiceras ej