Magsmärtor och skola

5kommentarer

Igår när jag satt i soffan och surfade som jag skrev att jag skulle göra började det göra så himla ont i min mage. Skarpa hugg högt upp i magen, det gjorde så ont att jag mådde illa. Kunde inte göra annat än att ligga ner, tidvis endast i fosterställning. Efter kanske en timme blev det bättre och kändes bara konstigt i magen men inte direkt ont. Är det inte det ena med min kropp så är det de andra.. funderar på vad det kan vara men har väl egentligen inget bra svar. Kanske var det champinjonerna till middagen, reagerat liknande på dem en period för några år sen, men det känns konstigt att det skulle ha dröjt ca 5 timmar från intag till smärta? Hoppas i alla fall inte att det är de små goa svamparna som är boven, älskar dom och är så glad att jag kan äta dem igen.
 
Sitter med frukosten här nu och försöker känna efter hur det är med magen idag. Den verkar inte göra ont men känns fortfarande konstig. Ska nämligen möta en klasskompis (programkompis även om vi inte läser samma kurser just denna termin) för lunch på skolan idag men vill inte bege mig ut och upptäcka att jag har liknande smärtor som igår. Tror och hoppas det ska gå bra... och på tal om skola så kikade jag till min skolmail nu på morgonen och såg att jag fick betyget VG (högsta betyget) på förra kursen! Älskar mina VG´n ;) Speciellt glad är jag då den läraren, som jag haft några gånger innan, aldrig gett mig bra betyg innan. Hon är extra hård av sig i sina bedömningar :)

5 kommentarer

Anna

19 Nov 2013 10:00

Aj, det låter inte roligt! Gjorde det ont någon särskild stans i magen eller i hela magen? På din beskrivning låter det lite som ett gallstensanfall men i så fall gör det ont till höger i magen, strax under revbensbågen. Jag fick gallsten när jag var gravid (det är vanligare då) och hade sedan inga bekymmer ett tag efter vår dotter föddes. När hon var drygt 1,5 år kom det dock tillbaka och jag blev ordentligt sjuk. Det visade sig vara en inflammation i gallblåsan, gallgångarna och fritt i buken och jag opererades akut i drygt tre timmar. Allt gick bra och numera är jag utan gallblåsa och har (peppar, peppar...) inte några stora besvär längre.

Din beskrivning av smärtan påminner, som sagt, om ett gallstensanfall. Det är en krampliknande smärta och gör vansinnigt ont! Dock minns jag inte riktigt att det försvinner så fort som du beskriver. Smärtan är (åtminstone var det så för mig) ganska distinkt till höger i magen. Något som skulle kunna tala för att det är gallsten är att det (förutom vid graviditet) är vanligare att man utvecklar gallsten vid viktminskning. Jag vet inte riktigt den medicinska förklaringen till det, men gallvätskan består av olika enzym och sammansättningen i gallvätskan blir annorlunda när man är gravid men också när man går ned i vikt. Förändringen i sammansättningen gör att det lättare bildas stenar.

Vad tror du? Kan det vara gallsten? Det är ju jobbigt i så fall men det finns absolut effektiv hjälp att få och långt ifrån alla behöver opereras. Kramplösande medicin och att man försöker lära sig vad som triggar igång gallblåsan hjälper många (det är inte bara fett som kräver mycket galla utan även gröna grönsaker, framförallt om de är råa, gröna äpplen etc. För min del var det - konstigt nog - kyckling.)

Hoppas du mår bättre i dag och att det bara var något tillfälligt!

Ha det så bra!
Anna

Svar: Ahh..ja det kanske är gallsten då.. Smärtan är i övre magen,där vid revbensbågen men jag upplever inte att det är åt varken höger eller vänster utan det känns som att det är mitt på där. Får kanske läsa på lite :)
Sara

Moa

19 Nov 2013 10:12

Tänkte med skriva att det låter som gallsten. Kan ju komma i attack som varar några minuter till flera timmar. Gör något fruktansvärt ont. Kan vara vissa saker man äter som kan göra det värre, champinjoner kanske är något sådant för dig.

Svar: Ja det känns väl kanske som att det är det.. får läsa på lite känner jag (och undvika champinjoner tydligen:)).
Sara

Mizca

19 Nov 2013 11:38

Usch, stackare. Låter inte alls roligt med magen, hoppas det går över.
Grattis till det fina betyget :)

Jonna

19 Nov 2013 15:51

Du har inte haft problem med magkatarr tidigare? Det brukar sitta i det området :) brukar dock vara med ihållande!

Svar: Nej inte det, inte vad jag vet iaf men misstänker att jag borde veta det isf :)
Sara

smulan

19 Nov 2013 20:11

Låter definitivt som ett gallstensanfall.
Jag har haft många innan jag fick inflammation i den och fick operera bort den akut.
Ofta är det åt höger det gör ont, men inte alltid och det är då många tror att det inte kan vara gallan som spökar.
Men jag hade alltid bara ont högt upp men i mitten av magen.
Fortsätter den att bråka tycker jag att du ska söka läkare.
Blir den inflammerad kan du få gulsot. Även om det är stenar som stoppar upp helt. Det fick maken och blev gul som en kyckling :-)
Om du får många anfall så finns det medicin du kan få. Papaverin heter dom och dom är kramplösande. Suveräna och i princip fri från biverkningar. Dom har räddat mig och maken många gånger. Man tar dom vid behov.
Hoppas dock att du ska slippa en massa anfall.
Sköt om dig!

Svar: Ja men då är det säkert det de är. Har nog bara upplevt det när jag ätit champinjoner (flera gånger för några år sen och sen kunde jag helt plötsligt äta det igen de senaste 2 åren) vad jag kan minnas så förhoppningsvis kommer det bara vara det som triggar igång det. Jag hoppas jag slipper massa anfall också, känner att jag gärna hade klarat mig utan det! :)
Sara

Kommentera

Publiceras ej