Transportsträcka

4kommentarer

Ibland känns det som att livet just nu inte räknas. Att livet just nu bara är en transportsträcka till resten av mitt liv. Till att jag går ut skolan (till sommaren), att jag ska ha gått ner till en mer "normal" vikt så att jag kan göra saker, till att jag ska lyckas få ett jobb, till att vi bestämt vad vi vill göra med våra liv, vart vi ska bo, hur vi ska bo och så vidare. Jag tänker hellre på framtiden än vad jag tänker på idag och imorgon för det känns som att det inte spelar någon roll egentligen. Det känns jättedumt när man tänker på att ett år ändå är rätt mycket av ens liv.
 
Kanske handlar det om att jag väldigt gärna vill ha koll på saker och ting. Framtiden är något som jag idag har väldigt lite koll på. Nu har man väl aldrig koll på sin framtid helt och hållet men jag känner verkligen att jag har NOLL koll på vart jag kommer vara om ett år. Jag vill bara dit nu så att jag kan vara i kontroll igen. Den här transportsträckan känns bara osäker och utan betydelse. Så borde jag inte känna, resan är ju viktig men ja.. hur ändrar man sin attityd angående det?

4 kommentarer

Getsmaller

24 Oct 2013 14:51

Bra skrivet :)
Så kände jag för nåt år sedan ända tills jag kom på att det är inte värt att missa nuet för man vill till framtiden.
Jag fick lära mig att drömma om framtiden men att ta dagen som den kom och leva här och nu, inte lätt jämt, för jag drömmer om när jag är i målvikten men det kan ju ta sin tid och för att komma dit så måste jag ju helt enkelt leva :)
Våga gärna kommentera hos mig med :)

Svar: Får försöka lära mig att nuet också räknas och att det är minst lika viktigt :) Lever man bara för framtiden kommer det ju aldrig något nu.
Sara

jenny

24 Oct 2013 18:04

Åh! Vet precis vad du menar.. kännt så till och från i 10år.. tyvärr vet jag inte än hur man kommer ut ur det tänket:)
Det enda jag vet är att man vet aldrig närdet är slut så lev i nuet:)

Svar: Så sant så. Vore ju synd att leva hela sitt liv i jakt på framtiden och så slutar det med att man inte kommer dit. Bättre att ta till vara på de dagar man faktiskt vet att man har.
Sara

mamma

24 Oct 2013 21:19

För dig är det ju faktiskt en transportsträcka innan några av de stora "livspusselbitarna" kan läggas. Jag tror dock att de flesta tänker och planerar för framtiden mer än man tänker på just det man lever i för stunden. Livet är ju så inrutat och så mycket "vardag" och det kanske är därför man inte tar sig tid att fundera över nuet. Man vill ju ha saker att se fram emot eftersom det ofta är sådant som håller en motiverad. Lite så tänker jag om transportsträckor :).

Svar: Det är väl så. Jag hoppas att jag kommer känna mig mer nöjd under sista halvåret nästa år. Jag hoppas att pusselbitar börjar falla på plats och att jag kan känna mig i kontroll (lite iaf) då.
Sara

Rebecca

25 Oct 2013 06:12

jag tror att det är en naturlig del i en persons liv som försöker droppa i vikt. jag har varit smått överviktig ändå sedan barnsben, alltid drömt om att bli smal och lycklig (dessa ord har varit synonymer för mig) jag drömde om att bli storlek 38 och "visste" att går jag ner till den storleken så finns inte längre några bekymmer utan lyckan är fullständig.

jag gick ner från 104 kg och kom efter drygt ett och ett halvt år till storlek 36-38 och vågen ligger på 67.

min hjärna spökar ännu, jag har varit så van att leva efter ett mål att uppfylla (ner ner ner i vikt) och nu har jag väldigt svårt att förlika mig med att den resan mer eller mindre är över och att det nu gäller att bibehålla vikten, vilket jag även det känner mig trygg i.

vad jag vill säga är, som så många andra säger, jag tror ofta det finns bakomliggande orsaker till en stor viktsuppgång, hetsätning och jag inser att det kanske är dags att ta itu med dessa istället för att projicera allt på en övervikt.

är jag den rakt igenom lyckliga människan jag "visste" att jag skulle bli? nej. är jag lyckligare? ja.

jag tror på dig, du verkar fantastisk!

Svar: Kan tänka mig att det är svårt men som du säger gäller det väl att hitta vilka orsaker det finns till ens beteende. Kanske fungerar det att skapa nya mål för sig själv (antagligen lättare sagt än gjort då de verkligen måste betyda mycket för en).. hade tänkt skriva t ex, att bli mer vältränad men insåg att det kanske inte är det smartaste att ha fler mål som involverar kroppen på ett sådant sätt. Att hela tiden måste känna att man måste bli bättre för att "duga", för att få känna riktig lycka. Stort grattis i alla fall till din viktnedgång, du har varit sjukt duktig! :)
Sara

Kommentera

Publiceras ej