Gröt

6kommentarer

Jag har egentligen genom alla tider varit väldigt dålig på att få i mig mejeriprodukter. Jag har aldrig tyckt om att dricka mjölk bara som det är och visst har yoghurt varit gott men jag har dragits mer till mina mackor. Svårt att tro idag kanske, känns som att jag inte gör annat än att äta mejeriprodukter. Mina frukostar och mellisar domineras ju av det. Börjar faktiskt kännas lite enformig så jag funderar på att ge en annan sak som jag undvikit hela mitt en chans. Gröt. Vi får se hur det här går. Tänkte framför allt havregrynsgröt men läste om davosgröt som jag också är sugen att testa. Grejjen med havregrynsgröt är att jag inte tycker om konsistensen så det blir nog den största utmaningen. Jag tänker mig hackat äpple eller kanske någon annan frukt eller bär. Har ni något annat förslag som passar ovanpå/i gröten som hjälper mot den läskiga konsistensen på havregrynsgröt?

 
Så att det inte blir bildlöst ;) Bild på mig igår.

6 kommentarer

Smulan

03 Sep 2013 21:12

Bara havregrynsgröt kan vara lite läskig i konsistensen:-)
När jag gick ner i vikt förra året och i början på det här året så åt jag och maken alltid gröt till frukost. Men vi tog en halv portion havregrynsgröt var och i det blandade vi i 2 msk keso, 1/2 rivet äpple, 4 hackade hasselnötter och några pumpafrön. Plus lite mjölk såklart:-)
Med den blandningen får man i sig en massa nyttigheter och det blir lite olika smaker och konsistenser att tugga på.
Hoppas du hittar nån variant du gillar. Gröt mättar länge tycker jag.
Ha det bra!

Jonna

04 Sep 2013 10:15

Måste bara slänga in en kommentar för jösses vad vacker du är! :)

Smulan

04 Sep 2013 10:18

Smulan - vilka bra förslag. Har funderat på att lägga till något slags frö (är inte så insatt i frövärlden dock men pumpafrön låter intressant).

Jonna - åh tack! Vad snällt! :D

madde

05 Sep 2013 11:23

Hej hej! Nu har jag också hittat hit:-) är också inne på en riktig viktresa och jag har börjat äta gröt till frukost nu! Jag var inte heller så förtjust i gröt men jag fick ett mycket bra tips av en kollega att blanda gröten med mjölk istället för vatten:-) om man inte är nöjd med smaken då, så kan du hälla i salt( häll i så mkt som passar dig), vilket jag tycker att det gör så att gröten blir "sötare"(!).
Värt att testa iallafall? :-) lycka till och vad kul o se en så positiv blogg:-)/Madde

Sara

05 Sep 2013 13:24

Madde - Vad kul att du hittat hit! Ska testa göra gröten på mjölk nästa gång då! Kan man ändå göra den i mikron? Jättekul att du upplever att det är en positiv blogg, blev riktigt glad av den kommentaren! :)

Stina

10 Sep 2013 17:29

Jag äter en skål med fullkornsvälling varje morgon, passar mig perfekt, går snabbt och håller mig mätt till lunch kl. 11.30. 160 kcal/portion.

Svar: Det låter spännande Stina, hur gör man fullkornsvälling? :)
Sara

Kommentera

Publiceras ej