Kettlebell

2kommentarer

Jag äger faktiskt en kettlebell, en liten kettlebell som är så liten att den knappt syns. Ja i alla fall om man jämför den med sambons stora kloss. Det enda hans kettlebell är bra till (för mig) är att lyfta den och inse att jag har nästan gått ner dubbla vikten på den. Den är sjukt tung kan jag tillägga. Sambons väger 16 kilo och min söta lilla väger 4 kilo. Efter att jag var med om en bilolycka när jag var 12 år har jag haft problem med nacke och rygg. I och med att vikten skenade förvärrades också nack- och ryggontet. 

Jag är alltid försiktig med vad jag lyfter och bär vilket har inneburit att jag blivit svag i (bland annat) mina armar. Jag undviker helst att bära tunga saker överhuvudtaget för jag vet att jag kommer få betala för det imorgon och kanske några dagar till. Har jag tur gör det lite ont bara men ofta går det rakt upp i huvudet och jag blir sängliggandes med sprängande huvudvärk. Ofta gör det så ont att jag mår illa. Inte kul som ni kan förstå.

Här blir det lite av en ond cirkel. Jag lyfter inte för att jag får ont men jag får säkerligen ont för att jag inte tränar upp de aktuella musklerna genom att lyfta/bära/träna.

Tillbaks till kettlebellen då. Jag har tänkt att jag ska börja lite smått här hemma och göra några få övningar för att sakta bygga upp mig. Jag hoppas på att jag ska slippa den värsta smärtan men vi får se hur det går, försiktigt optimistisk och samtidigt lite rädd här ;) Jag börjar idag!

 
 Min är den svarta :p

2 kommentarer

Mizca

02 Sep 2013 15:19

Har aldrig förstått hur man använder en sån där! Sambon var iväg med jobbet och provade det för ett tag sen och han tyckte det var roligt, men själv är jag skeptisk. Kanske för att jag inte riktigt vet hur man använder.

Är inte samma sak men jag kom att tänka på det här när jag läste att om du bär tungt kan du få ont i huvudet och blir sängliggandes. Så kan det bli för mig om jag har toffs i håret för hårt eller diadem som trycker på bakom öronen. Förstår inte riktigt hur det hänger ihop men jag får jätte huvudvärk då. Men men!

Jaha, kanske därför jag inte kommer ihåg denna bloggen med andra ord. Jag och en vän pratade om din blogg idag och jag tipsade om den. Jag sa att jag själv kanske får lite motivation genom att läsa och själv tar mig i kragen :)

Angående 30dagars listan så är nog meningen att man skall göra den varje dag i en månads tid men jag glömmer av den ibland och då kan det gå några dagar emellan men det gör ju inte så mkt 0)

Mizca

02 Sep 2013 21:54

Svar: Det är ju jättebra att du får hjälp av din sambo så han kan visa användningen av kettlebells :)
En privattränare är ju jättepraktiskt :)
Min sambo försöker få mig att lära mig dansa så privattränare är kalas ;)

Ja, det förstår jag då. Du undviker kanske större halsband då? Tråkigt att man blir så begränsad, men hälsan går ju före.

Man har ju någonting att blogga om iallafall om det tryter av ideer när man gör en sån månadslista :D

Kommentera

Publiceras ej