Rapport om "LCHF"

5kommentarer

Såg att det idag kom ut en rapport om LCHF och liknande koster. "LCHF bäst för snabb viktnedgång" stod det på svt.se och "Ny rapport: Välj LCHF" på aftonbladet. Jag äter ju inte LCHF då jag inte är så sugen på att äta så mycket fett. Visst fett behöver man ju såklart och det är inte så att jag undviker fett helt. Olivolja steker vi i, avokado är gott osv. Nötter är fantastiska men det börjar klia i och på mig när jag äter vissa sorter så jag undviker dem. Jag tycker alla får äta precis vad och hur de vill. Det som fungerar för mig fungerar kanske inte för dig och tvärtom så det är inte det jag menar med det här inlägget.

Tycker dock att rubrikerna känns lite missvisande (nu har jag inte läst rapporten i sig men läst artikeln på svt och medverkade tillsammans med sambon i deras expertchat). De pratar om hur fantastisk låg kolhydratskost är och det ser jag inget fel med. Jag tror också att det är bra att dra ner på (eller utesluta om man så vill) kolhydraterna. Däremot är experten väldigt mån om att bara nämna låg kolhydratskost och inte fettdelen. Det han nämner om fettdelen är olivolja och nötter. Inte smör, majonäs, vispgrädde och liknande som jag vet att många enligt LCHF äter. Olivolja och nötter minskar risken för stroke. Att man då ropar ut att LCHF  är den bästa kosten känns konstigt då det de egentligen skriver är att LC delen, låg kolhydratsdelen, är det som är hälsosamt samt att man behöver nyttiga fetter utöver det (olivolja, nötter enligt hans exempel). Jag tycker i alla fall inte att det är samma sak som att kora LCHF som det ser ut för många idag som det vinnande konceptet.

Experten nämner också att de inte vet hur det påverkar kroppen i den långa loppet vilket är den största anledningen till att jag inte äter enligt LCHF. Om jag nu ska ändra hela mitt liv och "kämpa" för att gå ner i vikt vill jag ju inte i slutändan inse att allt fett jag proppat i mig gav mig dåligt kolesterol eller något i den stilen. Jag har så svårt att tänka mig att det kan vara nyttigt att proppa i sig mängder av fett i det långa loppet. Det är ju så jag kom upp i 200 kg. Jag tror det kan vara farligt av media att skriva sådana rubriker som jag nämnde i början för så som jag ser det är det ju inte den kommersiella LCHFen som han menar.

Observera nu att det är mina tankar och min syn på vad experten skrev i chatten. Jag kan inte se in i framtiden och jag är absolut ingen expert. Jag tycker bara att det var konstigt formulerat av media och även av experten tidvis.

5 kommentarer

Mamma

23 Sep 2013 17:10

I tidningarna skriver de, som du säger, inte mycket om det "dåliga" fettet men hur länge har LCHF dieten egentligen varit på tapeten? Det kan ju hända att effekter av den (eller andra dieter) syns långt senare i livet. Tror iaf personligen att det är bra att dra ner lite på kolhydrater och sedan äta med sunt förnuft och röra på sig.

Svar: Tror jag också :)
Sara

Tove

23 Sep 2013 18:28

Håller verkligen med dig! Är egentligen emot allt vad gäller dieter. Det enda som funkar är att äta varierat, inte förbjuda något och att röra på sig. Det är kanske också en svårare väg än att t.ex. "hoppa på" LCHF, 5:2 dieten eller något annat, för man slukas inte upp i en gemenskap på samma sätt. Det blir då svårare med motivationen och kanske svårare att hitta likasinnade. Jag har följt din blogg ett tag och har själv gått ner 50 kilo, främst tack vare en GBP men också pga eget slit och det dagliga kämpandet med att äta gott ibland men att inte låta det gå till överdrift så att det blir som förut, "allt eller inget". Tycker du verkar vara en av få vettiga personer därute i bloggosfären, kämpa på!

Svar: Vad duktig du är som gått ner 50 kilo, grattis till det! :) Ja, det borde ju rimligtvis vara bäst att äta sunt och varierat men det är kanske, som du säger, gemenskapen som lockar med dieter. Känns som halva Sverige håller på med antingen 5:2 eller LCHF idag!
Tack, så snällt :)
Sara

Anna

23 Sep 2013 20:45

Hurra, så klokt uttryckt! Jag ser jättebra resultat med lågkolhydratkost och undviker "allt vitt" men äter fullkornsprodukter några dagar i veckan och utesluter kolhydrater helt kanske 2-3 dagar i veckan. Att äta så mycket fett som man ska enligt Lchf tycker jag känns lite osunt och jag tror att jag skulle ha svårt med måttligheten. Det är ju det komplexa förhållandet till mat och svårigheten att äta "lagom" som skapat övervikten. Jag behöver lära mig att det är ok med 1 matsked riven ost, inte 1 dl typ...

Kul att se att du fått fina resultat den här veckan, när du hållit nere på kolhydraterna (OCH fettet, som vanligt). Bra jobbat!

Kram Anna

Anna

23 Sep 2013 21:08

Hmm, jag inser nu att det verkar som att jag tycker att det är först nu, när du hållit nere på kolhydrater, som du fått fina resultat. Så är det ju så klart inte och det var inte så jag menade. Du har ju fått bra resultat hela tiden. Vad jag menade var snarast att det var kul att du fått fina resultat ÄVEN den här veckan, med färre kolhydrater. Jag har ju talat mig varm för att dra ned på kolhydraterna, så jag tycker att det är extra kul att det gått bra för dig när du testat det.

Nä, nu ska jag sluta babbla här. Det blev rörigt:-) Kan det ha att göra med att jag vaknade kvart i fem i morse? Ja, det säger vi! Det får bli en tidig kväll ikväll. Vi hörs!

Svar: Jag förstod vad du menade och ja det känns jättekul att det händer saker på vågen! Att jag provade att dra ner på kolhydraterna var faktiskt på grund av en kommentar du skrivit, blev sugen på att prova det efter att jag läste den! :) Jag kan inte heller tänka mig att det kan vara sunt att äta så mycket fett! Haha, du får sova så gott och inte kliva upp lika tidigt imorgon! ;)
Sara

Moa

24 Sep 2013 10:52

Min syster gick ner säkert 20-30 kg på ca 4 månader med lchf. Hon mådde mycket bättre av den dieten. Men jag vet att jag aldrig skulle klara den dieten. En del dieter funkar inte för alla, det gäller att hitta det som funkar för en själv. Ibland behöver man pröva aig fram med vad som fungerar. Men jag tror på nyttig och varierad kost med stor del grönsaker.

Du gör ett jättebra jobb och du verkar hittat det som fungerar för just dig.

Svar: Jo jag känner också några som gått ner mycket med LCHF :) Tyckte mest det var konstigt av media (eller ja kanske inte så konstigt, det är ju media trots allt) att skriva att LCHF är rätt metod baserat på den rapporten när det kanske inte riktigt var det som menades med rapporten. De flesta äter ju inte bara nyttiga fetter (som de i rapporten pratade om) utan öser på med majonäs, smör och vispgrädde och även om man går ner i vikt kan man ju fråga vad en sådan kost gör med kroppen i längden :)
Men ja, alla får göra precis som de vill och så länge man inte lever resten av livet på den kosten utan bara en viss tid när man viktminskar är det kanske inget problem :) Jag tror precis som dig på en nyttig och varierad kost :)
Sara

Kommentera

Publiceras ej