Träna mer?

7kommentarer

Jag vill gärna träna mer men jag är rädd att skada mig. Utöver tyngden av min vikt har jag ett dåligt knä och som sagt problem med nacke och rygg. Utöver att promenera och använda kettlebellen försiktigt är jag rätt clueless på hur jag kan träna.

Simning vore idealt men sist jag provade (förra sommaren) att vara i en bassäng så var jag som en flytboj. Jag kunde verkligen inte ta mig ner till botten och att lägga sig i simposition var svårt då min kropp bara ville vara raklång (med huvudet upp). Haha.. berättade den historien för min mamma här om veckan och jag har nog aldrig hört någon skratta så mycket som hon just då.  Jag är därför lite rädd för att prova det igen (väger ungefär samma som förra sommaren) men ska helt klart prova det igen efter att jag gått ner mer.

.. och angående träningsmaskiner att ha hemma så hittar jag ingen som tar min vikt (som inte kostar triljoner). Om ni har några tips på övningar eller sätt jag kan träna på får ni gärna dela med er av dem!  :)

7 kommentarer

Therese

04 Sep 2013 14:46

Vad härligt att du bjuder på den simnings historien =D
men om du nu bara kan "stå" raklång och "guppa" så kanske du kan sparka/cykla lite med benen så rör du dig iallafall och det är skonsamt samtidigt som du har lite motstånd i vattnet och med tiden kommer det bli bättre eftersom att du är så jäkla duktig och på god väg! Du kan hålla dig i bassängkanten och göra olika övningar med benen då behöver du inte simma.
Kontakta en sjukgymnast för dom kanske har bassängövningar man kan göra vid kanten..
Heja dig!

Svar: Kanske skulle fungera men att sparka/cykla med benen men jag vet inte om jag känner mig helt bekväm med att göra det på badhus riktigt ;) Har dock förhoppningar om att kunna simma när jag går ner mer, utan att agera flytboj vill säga ;)
Sara

Smulan

04 Sep 2013 17:42

Förstår ditt problem i vattnet:-)
Jag flyter också som en kork pga min bindvävssjukdom. Det gör att det blir jobbigt och gör ont att simma.
Men som den ovan skrev så kan man ju hålla sig i kanten och göra övningar.
Annars är mitt tips gummibands övningar. Det finns ju olika färger på dom som motsvarar olika motstånd.
Då kan man träna kroppen väldigt skonsamt och man kan göra det stående, sittande och liggande.
För mig som har en obotlig sjukdom och leder som lätt hoppar ur är gummiband jättebra.
Det kanske skulle funka för dig också?
För då kan du välja dom delar fu kan träna och hur du kan träna dom utan att skada dig och få en massa ont.
Lycka till!

Svar: Gummibandsövningar! Ja jag har faktiskt ett gummiband kom jag på nu, ska bara hitta det igen. Jättebra förslag..ska leta fram och testa det i veckan :)
Sara

Anna

04 Sep 2013 22:02

Promenader är ju jättebra motion. Kan det funka för dig att cykla? Och hur vore det med vattengympa tror du? Kanske en hemmatränings-dvd? En träningsmaskin är ju perfekt att ha hemma, särskilt om man har ont om tid i vardagen. Vi har en crosstrainer som har en viktbegränsning på 150 kg. Jag vet att du inte är där riktigt än, men om du fortsätter vara så här superduktig, så är det inte jättelångt borta. Håll ut m promenaderna så länge. Det kommer ju att bli lättare och lättare. Ett tips bara: se till att ha bra skor och ev. inlägg m extra stötdämpning i hälen. Jag promenerade mkt i början av min viktminskning (vägde kring 135) och slarvade m bra skor. Det ledde till att jag fick en hälsporre, som gjorde gräsligt ont och var långdraget att bli av med. Kämpa på!

Svar: Promenader är bra jo men det blir lite enformigt om man inte kan göra något annat. Vore kul med i alla fall lite omväxling plus att jag gärna hade tränat mer men mina fötter och ben orkar inte belastas i promenader allt för länge under en dag :) Cykel vore kul men däcken tycker jag är lite för tung för dem då dom blir rätt platta så får avvakta med det. Ska kika om jag hittar någon hemmaträningsdvd som kan passa mig! :)
Jag vill så gärna ha en crosstrainer och har sett att en del har max 150 (många har mindre än så också). Mitt mål är att väga 150 till nyår så då blir det förmodligen att införskaffa en sådan!

Har hyffsade skor men borde kanske ha ännu bättre eller kanske det räcker med inlägg m extra stötdämpning för att göra dom hyffsade skorna bra, får kikas på :)

Tack :)
Sara

Ann-Sofie

05 Sep 2013 01:35

Håller med alla föregående talare! Sjukgymnast kan tom rekommendera och hjälpa dig träna! :) och du bara ATT röra sig i vatten tar på krafterna. Skit i hur! ;)

Anna

05 Sep 2013 10:18

Ah, 150 kg till nyår! Då är det ju perfekt att önska sig en crosstrainer i julklapp! Eller i alla fall bidrag till det. Jag vet inte riktigt var du bor men vi köpte vår på Team Sportia och de hade ganska många olika modeller uppställda, så att man kunde prova sig fram i butiken. Jag tänkte på det Ann-Sofie skrev om sjukgymnast. Om du har nack-, rygg- och knäproblem kanske det kan vara värt att söka sig till en sjukgymnast? Jag tror nämligen att de flesta sjukgymnaster har små "minigym" med motionscyklar, kanske en crosstrainer och liknande. Även om dina problem med nacke etc. inte är nya kanske det skulle vara värt att söka sig dit, inte minst för att få en träningsmöjlighet?

Sara

05 Sep 2013 13:20

Anna - precis mina tanke med crosstrainern. Antingen önska det själv eller som julklapp till mig själv. Har en sambo som nog gärna också skulle vilja en sådan så kanske blir en gemensam present till oss själva :)

Anna och Ann-Sofie - Det låter väldigt vettigt med sjukgymnast. Jag har alltid dragit mig från att söka hjälp från läkare och liknande (inkluderar sjukgymnaster där nu) men ska googla runt lite och se om jag kanske ska våga söka hjälp från sådan :)

Moa

05 Sep 2013 19:47

Om du har problem med knä, rygg och nacke rekomenderar jag dig kontakta en sjukgymnast så du kan få tips och övningar för att stärka musklerna där och lindra smärtan. Har själv problem med knä och rygg och sjukgymnastik har hjälpt mig en hel del.

Sen ett tips för att göra promenaderna roligare och för att hitta nya platser kan jag rekommendera dig geocaching. Brukar ofta finnas många att leta efter i ens närområde. Kolla mer på geocaching.com. Är mycket roligare än det verkar och det räcker med en smartphone.

Svar: Ska kolla upp geocaching :) Tack för tipset.
Sara

Kommentera

Publiceras ej