Det löser sig

6kommentarer

Jag har en liten låg dag idag (inte något som påverkar min kosthållning eller liknande så inget att oroa sig över) känner mig bara lite ensam, ledsen och halvt eländig. Det här med att känna sig ensam är något jag väldigt sällan gör. Jag trivs väldigt bra med mig själv och har inget emot ensamhet men enstaka gånger känns det inte fullt så okej. Idag var en sån dag så därför är jag glad att min pappa hade tid att prata lite i telefon idag om ditten och datten, bland annat om vikt - han är den som alltid puschat och försökt få mig att gå ner i vikt i alla år. Efter samtalet så kändes allt lite bättre. Jag kände mig lite mindre ensam och inte längre så nere. <3 Min pappa är så sjukt positiv, kanske lite väl ibland ;) Hans motto i livet är "det löser sig". Allt löser sig alltid och det är något som jag tagit med mig från honom. Det löser sig, på något sätt.
 
Något som måste lösa sig för mig just nu är angående min C-uppsats. Jag är på det klara med mitt ämne, syfte, avgränsning osv som jag vill ha. Jag vill skriva om den psykosociala tillgängligheten för personer med synliga, fysiska funktionsnedsättningar. Hur ser bemötandet från samhället ut? Finns det en tillgänglighet i samhället för dessa personer att vara den dem är? Att bli accepterade för den dem är. Det handlar med andra ord inte om fysisk tillgänglighet (installation av rampar och så vidare) utan den psykiska tillgängligheten.
 
Jag tycker att det är ett riktigt intressant ämne och ser fram emot att skriva mer på uppsatsen.. men.. mitt problem just nu som jag behöver lösa är hur jag ska få tag på personer att intervjua angående frågan. Jag vill intervjua just personer med synliga, fysiska funktionsnedsättningar men jag vet inte riktigt hur jag ska komma i kontakt med personer som vill ställa upp. Så det är något jag klurar på nu. Har ni några tips?

6 kommentarer

Anna

08 Apr 2014 15:15

Hej! En kommentar i all hast: i mitt jobb har jag för ett tag sedan kommit i kontakt med olika handikapporganisationer och de är i många sammanhang framåt med att driva sina medlemmars intressefrågor och därför säkert också angelägna om att kunna hjälpa till och bidra till att deras frågor uppmärksammas. Vad tror du om att vända dig till någon av dem? Typ Handikappförbunden (http://handikappforbunden.se/), Lika Unika (http://www.likaunika.org/) eller FUB (http://www.fub.se/)? Eller förresten, FUB kanske inte är rätt om du vill nå personer med fysiska, synliga funktionsnedsättningar... Men, är det inte en bra ingång att gå via handikapporganisationerna? Hoppas det löser sig - det är verkligen ett intressant ämne!
Anna

Svar: Tack för dina supertips :) Ja, det är nog en jättebra ingång! Tack.. och ja, det är riktigt intressant! :)
Sara

Nina

08 Apr 2014 15:59

Uscha... E som jobbigt då man känn sig så där låg.. Men ibland kanske man bara måste få va så där låg... =)
Spontant så tänkte jag lappar på vårdcentral eller kolla efter grupper på facebook angående din uppsats...

Svar: Tack för tips :) Ja, man kan ju inte alltid vara på topp även om det vore härligt ;)
Sara

Marielle

08 Apr 2014 16:22

Finns det någon rehabavdelning på ett sjukhus i närheten? Uppträningscenter? Föreningar för personer med fysiska funktionssnedsättningar? Om ja, där kan du säkert få kontakt med personer som ställer upp + att de kan tipsa om andra i samma situation. Du kan också kontakta några sjukgymnaster och be dem fråga sina patienter om de är villig att låta sig intervjuas. De har säkert en hel del patienter i den kategori du söker. Lycka till!! M.

Svar: Tack för tipsen, ska kolla upp det :)
Sara

LA

08 Apr 2014 18:45

Vill tipsa om boken Från tärande till närande, av Staffan Förhammar. Tänkte också tipsa om handikapporganisationerna men det har du ju redan fått tips om :) Lycka till!

Svar: Tack :)
Sara

Jannica Enneby

08 Apr 2014 19:12

Grym blogg :):)
Har ni inga dagcenter där du bor? Här har vi två,tre stycken. Ring runt dit isåfall för oftas blir människor med funktionsnedsättningar bara glada av uppmärksamheten. Eller har du ingen släkting, vän som känner någon som känner någon osv? Mycket intressant ämne.

Svar: Jo det har vi men jag vill inrikta mig på de som inte har psykisk funktionsnedsättning vilket de på dagcenter har :) Verkar vara tomt på kontakter via släktingar och bekanta men vi får se, kanske dyker upp ngn som vet ngn.
Sara

Kattis

08 Apr 2014 20:54

Twitter! Kika under hashtagen #funkpol tex :) Mvh, en som lever i den digitala världen haha

Svar: Tack för tipset :)
Sara

Kommentera

Publiceras ej