Inte önskade resultat

7kommentarer

Min kropp verkar inte vilja göra sig av med kilon så som jag tycker den borde göra. Jag tycker jag sköter mig och äter på ett sätt så att den borde tappa mer än vad som visades på vågen imorse.. ett resultat som var rätt tråkigt. Funderar på vad jag måste förändra.. har en känsla av att för mycket fett används till stekning (ofta sambon som steker maten) så vill dra ner på det. Kanske äter jag för mycket salt (saltoman). Kanske utesluta light läsken helt och hållet? Jag äter en del riskakor nu jämfört med förr när jag viktminskat men jag vet inte varför de skulle påverka negativt, jag äter inte dem på ett sätt att de småäts här och var eller att det blir så många att kaliorierna stiger i taket, snarare tvärtom.. de är kalorisnåla och jag äter en eller två av dom vid en fast måltid. Jag vet inte.. jag vill gå ner kilo(n) och inte hekton. Sen gör jag knappt nummer två nu för tiden så kanske behöver se över det också..
 
Jag vet att man inte "ska" väga sig varje dag men jag klarar inte av att inte ha koll på läget. Jag vill inte stå där på måndagarna och bli jättebesviken när jag tror resultatet ska bli bra och så blir det dåligt. Jag vill förbereda mig för vad som komma skall.
 
 

7 kommentarer

linda

19 Apr 2014 12:25

Jag tror inte kroppen fungerar så enkelt att det bara är kalorier in o kalorier ut utan det beror mycket på VAD man äter. O jag tror faktiskt att riskakorna är mycket värre än fettet som maten steks i.
Det är tråkigt när kroppen inte gör som man själv vill, vet hur det är. Själv har jag slängt ut de flesta lightprodukterna för de innehåller mest skit o så sattsar jag mer på "ren" mat o så sänker jag kolhydraterna.
Jag väger mig också för ofta vilket är så dumt för jag låter vågen styra mitt humör. Hmm, ska nog lägga vågen i källaren ett tag:).
Ha en fin påsk!!

Svar: Det kanske inte bara handlar om kalori in och ut men mycket handlar nog om det. Jag tror inte det är farligt med lite kolhydrater och riskakorna äter jag framförallt för att dra ner lite på mejerikonsumtionen. Riskakorna är så otroligt mindre kalorier än matfett så jag tror nog det är rätt stor skillnad :)
Jag vill dock inte äta mat med högre fettprocent utan är nöjd med mina lightprodukter och även med mina kolhydrater (har dragit ner på sistnämnda).
Sara

Marielle

19 Apr 2014 13:28

Som bekant innehåller olja och smör många kalorier... När man häller i en "skvätt" olja i pannan, blir det lätt ganska mycket - speciellt om man häller i en extra skvätt under matlagningen (vem brukar inte göra det?) Ett alternativ är att använda kokosolja. Du kan läsa om den här: http://www.aftonbladet.se/wellness/article13592985.ab

Ett ännu bättre alternativ är att steka i vatten + kryddor eller i buljong. Det funkar jättebra och köttet blir saftigt, gott och mört. Man lär sig snabbt hur mycket vätska man behöver för bästa resultat. När allt är klart ska vätskan ha absorberats av köttet/fisken/grönsakerna och allt smakar mums och är långt ifrån torrt. Du tjänar många kalorier på att steka i vätska. Prova dig fram, jag är säker på att du blir nöjd. Tillaga mer mat i ugnen, använd en grillpanna eller koka/pochera maten - då använder du inte olja/smör.

Jag tror inte man ska vara så hysteriskt rädd för kolhydrater, så länge du håller koll på hur många kalorier du får i dig. Ät dina kolhydrater till frukost/lunch men inte till middagen, då kroppen inte behöver så mycket kolhydrater på kvällen/natten vid vila/sömn.

Förbränningen går lite upp och ner ibland och kroppen kan behöva en liten extra spark för att komma igång och förbränna fett igen. Laborera lite med kalorierna, t ex ät mycket mindre en dag, bara för att skaka om lite i systemet. Ändra din fysiska aktivitet genom att inte promenera vid samma tid varje dag, ta en riktigt rask men kort promenad en dag men en lång och långsammare en annan dag... Om knäna tillåter, ta ett träningspass i trappan eller dansa som en galning till häftig musik! :-) Kroppen vänjer sig vid hur vi äter och rör på oss - så vi behöver ändra rutinerna ibland för att speeda upp viktnedgången! Detta fixar du! M :-)

Svar: Jo jag är medveten om att de är kaloririka men ska se till att han drar ner på det :)
Med min fysiska aktivitet så blir det i stort sett ingenting nu. Jag har svårt att motivera flera dagars intensiv smärta i benen för en promenad eller annan aktivitet. Får ju ont bara jag står upp för länge så men förhoppningsvis blir det bättre snart.
Sara

Marielle

19 Apr 2014 22:37

Har du kollat upp vad som har hänt med ditt knä efter att du ramlade i trappan? Har du varit till en läkare? Någonting har ju hänt, eftersom du har mer ont nu än tidigare... När du har ont, kan du belasta benet fel och få en irritation/inflammation som lätt kan behandlas med medicin. Du kanske behöver sjukgymnasik. Om det finns vattengympa där du bor, så är det ju en perfekt träningsform för den som har ont i kroppen. På många platser finns det speciella tider för de som önskar att gå ner i vikt och träna i vatten... Kan vara värt att kolla upp. Jag hoppas att du kan hitta en läkare som du känner dig trygg med och som lyssnar på vad du har att säga och inte bara konkluderar med att knät blir bättre om du går ner i vikt... Visst, det hjälper men jag är säker på att du även har skadat ditt knä... M.

Svar: Nej jag har inte kollat upp det. Har hoppats på att det ska bli bättre av sig själv ;) Jag drar mig verkligen för att uppsöka läkare, jag tycker det är hemskt och gör det i stort sett bara när ingen annan utväg finns.. som med mitt öga där jag först uppsökte läkare efter 1 år av att ha en grumlig fläck (ärr) över pupillen vilket gör att jag knappt ser något. Vi får se, kanske uppsöker läkare med knät men jag är inte redo än, det är verkligen för jobbigt, psykiskt.
Sara

Hanna

20 Apr 2014 12:06

Jag tror också ganska stenhårt på in och ut, kalorimässigt. Det släpper nog, jag stod ju still nu ett tag, gick till och med upp, men sen rasslade det till plötsligt, =) Fett är det ju mycket i men man håller sig ju mätt också, jag brukar lägga till hundra kalorier för smör när jag steker, hur lite jag än använder för att vara säker. =)

Svar: Ja det kommer nog att släppa men jag tror som sagt att största boven är sambons matfettsbruk vid matlagning men ska se till att få ordning på det också. :) Känns ju trist att sköta sig bra men ändå inte få resultaten pga ngt sådant :)
Sara

Hanna

20 Apr 2014 12:06

Jag tror också ganska stenhårt på in och ut, kalorimässigt. Det släpper nog, jag stod ju still nu ett tag, gick till och med upp, men sen rasslade det till plötsligt, =) Fett är det ju mycket i men man håller sig ju mätt också, jag brukar lägga till hundra kalorier för smör när jag steker, hur lite jag än använder för att vara säker. =)

Lovisa

22 Apr 2014 08:22

Har du funderat på om typ 5:2 skulle kunna vara något att prova?

Svar: Jag tror inte på dieter riktigt utan vill mer lära mig hur man äter normalt under viktresan för att sedan vara redo att tackla livet efter viktminskning med bra kunskap.
Sara

Hanna H

09 May 2014 18:55

Ja det stämmer ju absolut att det i slutändan är kalori in och kalori ut, MEN att till exempel skippa lightprodukter (när jag gjorde det fick jag en sån satans aha-upplevelse) så håller man sig mycket mättare längre. Riktig mat i mindre mängder är bra på så många sätt. Äter ALDRIG light-produkter längre och är mycket mer stabil i vikten.

Kalorimässigt så är ju lightläsk inte farligt, men det ökar ju däremot sockersuget (som du säkert vet, vill inte föreläsa). Men om du nu uteslutit allt godis och sånt så tycker jag att du ska "unna dig" (hatar det uttrycket) läsk om du vill det. Fan, man måste ju LEVA också.

Samma sak med kolhydrater som med lightprodukter förresten. Kolhydrater är bra (i mindre mängder) och jag fattar inte alla dessa lchf-are som är livrädda för dem, men däremot så kan man ju byta till fibervarianten eller skippa kolhydraterna till några av måltiderna/vecka. Har ni testat blomkålsmos som alternativ istället för ris/pasta/potatisförresten? SUPERGOTT! Vill även slå ett slag för mer vegetariskt (om ni inte redan gör det). Billigt, gott, mättande och ofta kalorisnålt. Investera i nån bra bok med goda veg.recept (eller googla)! Puss& kram DU ÄR SÅ JÄVLA DUKTIG KUSIN!

Kommentera

Publiceras ej