Beteende

5kommentarer

Blev en till längre period utan blogginlägg och så även en till period med dåligt ätande. Hade gått upp 2.6 kilo och väger nu 165.8 kilo. Jag blir så frustrerad på mig själv som automatiskt hanterar stress, press, jobbigheter och gladheter med ätande. Min hjärna blir väldigt enkelspårig och tänker bara på hur den ska få så mycket gottigheter som möjligt till sig varje dag.. ibland känns det som att jag inte har kontroll över mig själv, som att jag står på sidan om och ser hur min kropp och hjärna samarbetar utan mig för att få sig sin dagliga dos av för höga kaloriintag. Missförstå mig inte jag vet ju att det är jag som i slutändan gör valen, jag väljer vad jag sätter i mig men när jag väl hamnar i en sådan period är det som att jag befinner mig i en annan verklighet där just den dagen inte spelar någon roll, bara lite till, det är ändå nya tag på måndag.
 
Jag förstår ju att det inte är hållbart och jag önskar att jag inte hade haft så konstiga kopplingar till allt ätbart. Att det inte var min last i livet för jag måste ju äta. Det var så mycket enklare att bara sluta röka, för mig i alla fall. Jag vet att mitt ätande är kopplat till beteende, tidigare referenser och ett visst missbruk antar jag. Min kropp skriker efter sötsaker för att jag tidigare lärt den att den ska ha det när saker är lite tunga i livet, kroppen gör ju bara vad jag lärt den att göra. I en optimal värld borde jag säkerligen prata med någon professionell om detta men det är verkligen inte något jag känner att jag vill göra i det här läget. Det är bara en sak mer att tänka på och jag kan inte riktigt ta till mig sådant ändå.
 
Jag får helt enkelt försöka ta mer plats i min kropp och göra alla valen manuellt och inte köra på automatik. Måndagen gick i alla fall bra och än så länge idag, tisdag, har jag hållt mig i skinnet :)

5 kommentarer

Jenny

04 Feb 2014 14:28

Välkommen tillbaka! Hu när det blir så, vet precis vad du menar.. och när man är i spiralen kör man bara på.. Dåligt samvete efteråt och sen kör man nästa dag också i botten..
Sluta röka var lätt för mig, bestämde mig över dagen.. höll upp ett år men nu har tankarna smugit sig tillbaka.. en bloss här och ett där på fester.. arg blir jag på migsjälv.
Tänk om man bara kunde omprogramera hjärnan?

Svar: Ja det blir verkligen en ond spiral av det hela. Ja jag kan också bli röksugen (rätt ofta till och med) nu efter 3 år men cigaretterna finns inte som en naturlig del av mitt liv så blir inte lika konstant lockad av dem som av det ätbara. Ja, en omprogramering vore fantastiskt! :D
Sara

Kat

04 Feb 2014 15:54

Vet precis hur det är! Har också det problemet. Man tänker "men jag kan äta lite, det gör inget" och sen helt plötsligt är man tillbaka i gamla vanor och vågen pikar uppåt. Mitt sätt att klara mig undan är att sysselsätta mig, tugga tuggummi eller prova ett plagg som är lite för litet. Då brukar jag få lite mer kontroll känns det som i alla fall.

Och måste säga att du är jäkligt duktig! :)

Svar: Ja det går så fort att hamna tillbaka i de dåliga spåren och vanorna :) Tack vad snäll du är :)
Sara

Nina

05 Feb 2014 09:44

Oh yes! Kunde ha varit jag som skrev det där. Jag har alltid, alltid kopplat mat och gott till känslor. Var jag ledsen måste jag tröstäta. Var jag glad måste jag fira. Jag har nu lärt mig att hantera det här begäret genom att ha mörk choklad, frukt och nötter hemma. Även torkad frukt. Och bort med allt "farligt" (godis, kakor, chips...), det får inte finnas hemma. Så när STORA SUGET sätter in så väljer jag att äta lite mörk choklad och en näve nötter eller en klase söta vindruvor istället. Numera (efter ett par kämpiga månader) kan vi faktiskt ha godis hemma utan att jag äter det. Jag har inte samma sug längre. Så det kanske är ett tips, att se till att du har nyttigare val hemma att ta till när STORA SUGET sätter in?

Kom ihåg att du är duktig!

Svar: Jag kan hantera det om det inte blir för mycket för mig... förutsatt att jag är inne i viktminskningstänket.. det vill säga att jag är lite besatt av det livet. Har jag svacka där i samband med att andra saker i livet händer så blir resultatet så extremt. Tyvärr kan jag inte äta mörk choklad.. smakat flera gånger men smaken är inte att leka med.. isch! haha.. och nötter älskar jag men jag är allergisk (inte jätteallvarligt men så pass att jag brukar reagera och väljer därför att undvika dem). Frukt kan funka annars men inte om jag är sugen på annat, då finns det inte på min världskarta att ta en frukt.. men får träna på det :)
När jag är peppad och på G så kan sambon äta godis i närheten av mig utan att jag bryr mig, jag ska bara ta mig till den platsen igen :)
Sara

Lotta

06 Feb 2014 09:28

Det du skriver är så viktigt. Vi är många som har det så och sedan är det ju så att vi också faktiskt vet vad det är vi bör o ska äta. Jag tror inte att det gör saken bättre egentligen.
För min del är det så att det är när jag är hungrig som sötsuget kommer. Jag har sedan nyår gått över till att äta lchf-kost. Jag vill verkligen inte preppa för nått för dig men det har i varje fall för mig gjort att jag inte har samma sug efter godis. Däremot finns fortfarande sug efter andra saker som bröd. Får se hur det kommer gå i fortsättningen. Genom att gå över till lchf har jag också slutat tänka så mycket på mat eftersom jag håller mig mätt.

Jag vet också att detta är många inom sjukhus o dietister o liknande som absolut säger att detta inte är bra men om det fungerar känns det ju lite konstigt!

p

06 Feb 2014 14:58

Några tips som funkar för mig, när man är hemma..
Att ha färdiguppskivna morötter/gurkstavar m.m. så man bara kan öppna kylen och äta.. ibland så gör tuggandet att man blir lite nöjd, annars fortsätter man å äta ännu fler morötter m.m. Grönsaker gör mer för kroppen med häloseffekter än dom få kacl som finns i dom..

Jag brukar även bortsta tänderna när suget sätter fart.. för hur gott är de och äta med nyborstade tänder?

Ta en lång dusch el bad..för då är man utom räckhåll för godsaker

Kommentera

Publiceras ej