Flyttplaner!

5kommentarer

Har fullt upp här men det går helt okej med maten fortfarande.. inte 100% men 75% kanske.. hur som helst betydligt bättre än hur det var innan. Det känns ändå bra, det känns som om att jag är på rätt spår även om jag inte går helt rakt än.
 
Mina dagar fylls nu och de senaste veckorna med plugg (c-uppsats tänkerier), ögonproblemen som aldrig tar slut och det som tar upp absolut mest tid: våra flyttplaner! Jag vet inte hur mycket jag stressat, brutit ihop, fått enorma gladkänslor av det. Vi har bestämt att vi ska flytta upp till min familj i Luleå vilket jag är oerhört glad för även om jag kommer sakna Halmstad väldigt mycket. Både människorna jag lärt känna här (Philips familj och vänner) men också Halmstad i sig. I en optimal värld vore Sverige inte så jäkla avlångt men nu är det så dessvärre. Att flytta upp innebär att många faktorer ska klaffa och det känns som världens största projekt just nu. Jag söker flera jobb i veckan och det gör sambon också. Det är dock bostadsbrist där uppe och mina köpoäng från 2009 räcker inte långt på hyreslägenheter, något som stressar mig lite. Vi kan tänka oss att köpa men vill gärna se lägenheten själv innan köp men då det är 145 mil mellan Halmstad och Luleå åker man inte riktigt dit över dagen för en visning. Nåväl! Första steget är att sälja vår bostadsrätt och vi har skrivit avtal med en mäklare och imorgon kommer en fotograf hit och fotar lägenheten. Idag blir det med andra ord att städa lite extra och köpa lite piff som färska blommor till lägenheten.
 
Att planera en flytt så här kanske inte är det mest optimala i mitt liv just nu med tanke på min viktresa och c-uppsats tider men samtidigt är det precis det - det optimala. Jag avslutar mina studier 5 juni och ska sedan påbörja nästa kapitel i livet, det känns som att det är ett ypperligt tillfälle att påbörja det i Luleå. Jag känner dessutom en stark saknad och längtan efter min familj och sorg över att inte få lära känna mina syskonbarn som växer upp utan att egentligen veta vem jag är. Detsamma med min minisyster (8 år) även om hon nog känner mig lite bättre då hon iaf är något år äldre än syskonbarnen. Jag tror att jag skulle må mycket bättre där. Dels för att jag då skulle kunna finnas där för min familj som en vuxen och pålitlig individ. Jag har aldrig haft chansen att finnas där för dom på det sättet innan av olika anledningar. Det skulle betyda så mycket för mig. 
 
En känsloladdad sak det här med flytten. Än så länge har vi bara stött på massa hinder vilket gjort mig lite nere men jag hoppas verkligen att saker börjar lätta snart och att vi får lite flyt! Har någon en bostad i Luelå eller jobb (också i Luleå så klart!) till en it-tekniker eller till en snart nyexaminerad person som läst ledarskap inom socialt arbete så tveka inte att hojta till ;)

5 kommentarer

Mamma

06 Feb 2014 17:28

Vi blir tårögda och vi hoppas, hoppas, hoppas, hoppas, hoppas......:)

Svar: <3
Sara

Sophie

06 Feb 2014 19:20

<3 Hoppas allt flyter på från och med nu!

Svar: <3 ja.. jag hoppas också på det!
Sara

Lotta

06 Feb 2014 20:14

Det är nästan skrämmande vad lika vi är o vilka liknande problem vi brottas med. Förutom att bag då själv har släktingar i Halmstad:)

Jag är sjukskriven o mår inte bra med livet. Sedan är det strul o jag vet inte om det är bostaden som är grejen. Har visserligen "bara" dryga 2, 5 h resa till bror m familj o ytterligare 1,5 till mina föräldrar o sambons familj.
Visst betyder det mycket att finnas i närheten o jag tror att det sätter större inverkningar i livet än vad man tror. Jag vill också ha möjligheten att kunna umgås med kusiner till min son. Problemet är väl dock att halsmtad inte erbjuder lika många jobberbjudande för min del som Skåne skulle göra.

Grattis till att ni tagit beslutet. Måste vara skönt att bara ha gjort det. Det är något som jag inte gjort ännu utan det är det som är det svåra. Jag vet inte om jag än en gång orkar dra upp de rötter jag skapat här för att flytta. Blir det fel att flytta till Skåne - bättre med Halmstad? Om vi bor kvar kommer vi då fortsätta att tänka tankarna om hur det hade blivit att flytta härifrån eller lägger vi det bakom oss o kör järnet?

Det känns som om du kommer att få mer ro i kroppen när du kommer närmre din familj o hoppas att ni båda ska få det bra. Det är säkerligen stor skillnad på Lule o Hstd.
Kram o lycka till!
Lotta

Svar: Jag tror att det alltid är viktigt att ha sina nära och kära runt sig men i vissa perioder av livet blir det ännu mer viktigt. Jag förstår helt att du vill att din son ska kunna få umgås med sina kusiner.
I mitt fall ang jobb så känner jag att mina chanser att få jobb i Luleå är ungefär liknande som Halmstad. Däremot ligger ju Halmstad bra till i förhållande till andra städer och där är väl Luleå lite sämre.. men jag vill ändå helst inte pendla.

Det är inget lätt beslut att göra en längre flytt, vi har pratat massor om det fram och tillbaka under åren.. men sen finns det inget rätt och fel beslut känns det som. Man får bara följa magkänslan och göra det som man tror blir rätt. Det finns ju så många fördelar för mig med Halmstad också så det är ju inte så att det är självklart med Luleå. Jag älskar stan, läget och sambon har sin fina familj här med brorsbarn som vi kommit väldigt nära. Jag kommer sakna allt det och lite till.. men magkänslan lutar ändå åt att Luleå är bästa alternativet. Det betyder dock inte att jag inte kommer tycka det känns sjukt jobbigt att flytta härifrån :)

Jag tror det kommer bli jättebra med flytten i alla fall.. och jag ser framemot den! Hoppas att du kan få lite klarhet i vad du känner är bäst för dig och din familj också :)
Sara

Jenny

07 Feb 2014 11:57

Välkommen upp till norr!
Bor inte i Luleå men är där väldigt mycket! Ska absolut se om jag vet både arbete och jobb! Exakt vad vill du göra? :)
Hoppas ni verkligen finner ro i norr:)

Svar: Tack! Jag är rätt öppen när det gäller jobb.. jag söker en del administratör jobb nu, lite chefspositioner.. rent generellt vill jag väl att min utbildning ska komma till nytta på något sätt (behöver inte vara chefspositioner). Jag vill gärna jobba med människor, gärna administrativa uppgifter, tar gärna på mig ansvarsområden osv. Behöver man vara kreativ/påhittig är det bara ett plus :) Läst arbetsrätt, handikappsrätt, lite företagsekonomi, ledarskapskurser, kurser om utsatta människor osv.
Jag tror det kommer bli toppen för oss att bo i Luleå, längtar såå till flytten och att få bo nära min familj igen! :)
Sara

Viktväktarinnan

07 Feb 2014 20:57

Ojojoj, minns såväl den perioden i mitt liv. Jag hade också uppsatsen framför mig och jobbångest. Jag visste ju att jobb på hemorten var utdömt pga att det var utbildningsort. Så jag sökte medvetet till hemtrakterna i norr. Maken kunde inte/ville inte ? följa med då han hade fast jobb som han trivdes med här. Ångest, ångest, ångest. Jag levde förövrigt på haribos kastanjer den våren. En påse per dag. Så därför är jag grymt imponerad av dig att du kämpar mot ditt mål, även om vindarna blåser emot dig ett tag nu.

Svar: Sambon har också fast jobb men han tror det kan bli bra för mig (och för oss) att flytta :) Sen flyttade jag ju ner för honom så då är det ju inte mer än rätt att han flyttar för mig ;) Men ja, det är väl egentligen inte ett svart och vitt beslut.. mycket som ska tänkas på.. och ha ångest över (har ångest även fast vi nu äntligen bestämt oss för det är ju en jobbig sak). Mycket stress över att få saker att klaffa och tiden går sjukt fort just nu. Önskar jag hanterade det lite bättre bara angående maten :)
Sara

Kommentera

Publiceras ej