Skillnad

3kommentarer

Angående glada viktrelaterade saker (bmi på förra inlägget) så fick jag igår på morgonen en känsla av att min mage är plattare än tidigare. Till saken hör ju att jag har väldigt svårt att se skillnad på mig själv. Jag ser inte riktigt skillnaden på min kropp nu jämfört med hur jag såg ut vid 200 kilo. Stor som stor. Jag kan se till viss del på de bilder jag tagit (när man jämför bilderna) men jag känner inte riktigt det på kroppen på samma sätt och jag ser inte det i spegeln.

Därför var denna känsla, plattare mage, något trevligt att känna. När jag vägde 177 förra året så tog jag bilder i underkläder, för min egen skull, bilder jag inte tagit innan dess (iaf inte i underkläder). Hade tänkt vänta till jag var på 157 (-20 från bilderna) men kände att jag ville se om det faktiskt var sant och inte bara en känsla. Så jag tog nya bilder igår och det är verkligen skillnad på magen! Den ser mycket slätare ut (mer gropar och större valkar på 177 kilos bilderna). Den sticker dessutom inte lika långt ut och man märker en tydlig skillnad.. och då är det ju bara en bild från 177 kilo jag jämför med, där hade jag ju gått ner ca 23 kilo redan.

Att jämföra bilderna gjorde mig riktigt glad. Det behövdes igår. Att vara sjuk är en utmaning för mig, det är en konstant konflikt inom mig då det triggar igång allt som gjort att jag blivit fet från början. Tankar på tröstätande till exempel. Det är en kamp mot mig själv helt enkelt. Hela dagarna.. och även om jag inte misskött mig nu så tar onyttighetstankarna upp så pass mycket tid att det KÄNNS som att jag misskött mig vilket gjort att jag känt mig mer låg. Låter säkert jätteologiskt och ja, det är det väl.. men hjärnan är inte alltid så logisk. Att jämföra bilderna igår var dock precis vad jag behövde, det satte igång de positiva tankarna igen!

Det är ju faktiskt skillnad på mig!

3 kommentarer

Marielle

28 Feb 2014 13:56

Ett annat bra sätt att mäta och se framgång på, är att använda ett helt vanligt måttband. Det är underbart att se hur cm smälter iväg månad för månad! :-) Mät samma ställen på kroppen (glöm inte halsen, den brukar bli smalare ganska fort...) och skriv upp en liten lista... M.

Svar: Jag har mätt magen men det är ett dåligt sätt för mig att mäta för jag verkar bara omformas.. valkar förflyttas osv så det händer egentligen inte så mycket på måttbandet (är för stor för att ett 150 cm vanligt måttband ska nå runt så kan inte kolla exakt). Inte mätt något annat för det är främst magen jag varit intresserad av.. men borde väl ta mått här och var och ha inför framtiden någon gång kanske..
Sara

Mamma

28 Feb 2014 16:48

Foton är bra vid viktnedgång då man ser skillnaderna över tid. Det är svårt att se förändringar i spegelbilden. I alla fall jag har ofta en skev bild av hur jag ser ut vilket märks när jag ser foton av mig själv. Är märkligt nog oftast större på bilderna än i spegeln :P

Svar: Ja alltså den bild jag ser i spegeln stämmer inte aaaalls överens med hur jag set ut på foto. Vilket kanske också bidrar till att jag fortsatt gå upp i vikt under alla år ;) Jag ser nog mig som en 120 kilos tjej i spegeln, haha.. oavsett om jag väger 200, 160 eller 120!
Sara

Hanna

01 Mar 2014 09:36

Jag har precis den känslan. Att om jag har haft en "svag" dag när jag har tänkt jättemycket på godis och så.. så känner jag mig skyldig sen. Även om jag har lyckats stå emot så känns får jag samma känslor som om jag inte hade stått emot. =)

Vet att jag vaknade en gång och hade drömt att jag åt choklad och hade sånt otroligt dåligt samvete. =)

Svar: :) Ja.. det är konstigt hur hjärnan fungerar!
Sara

Kommentera

Publiceras ej