Gå ner i vikt kära vän

21kommentarer

"Gå ner i vikt kära vän".

På väg till bussen passerar jag en främmande äldre man med rund mage som känner att det är hans ansvar att förmedla detta budskap till mig. Att jag behöver gå ner i vikt och försöker göra det okej genom att lägga till ett "kära vän". Jag vet inte riktigt när jag blev kär vän med denna främling men uppenbarligen var det så.  Jag säger självklart ingenting och jag säger självklart för de säger alltid det så snabbt och så oväntat och det är över på en sekund. Jag blir lika förvånad varje gång, chockad rent utav, att jag aldrig har någon snabb replik tillbaka.

Nu tror jag inte att den här mannen, eller andra som agerar som honom, vill något ont utan jag tror och antar att det är av goda avsikter de låter mig veta att jag behöver gå ner i vikt. För de, liksom jag, vet antagligen att det inte är hälsosamt att väga det jag gör.. men det SPELAR INGEN ROLL. Det spelar verkligen ingen roll  om de säger det för att vara elak eller för att vara snäll, inte för mig. Jag blir ledsen och då jag inte har den personligheten som gör att jag "minsann ska visa dom" och kämpar hårdare blir deras goda (?) agerande istället raka motsatsen. Då min personlighet är en känslig sådan så tenderar jag snarare att tröstäta och nej det är inte en särskilt bra egenskap men det är så jag är, så jag fungerar. 

Jag förstår verkligen inte varför främlingar tror att de har rätt att tilltala mig på det här viset. Jag skulle aldrig gå fram till någon och säga något om  deras vikt, om deras utseende (i negativ bemärkelse i alla fall), om att de röker, om att de är arbetslösa eller något annat. Vem ger mig rätten att göra det? Jag förstår att vikt är hälsorelaterat och de kan unna mig ett bättre liv men då borde det gälla rökare och andra kategorier av människor också. Det finns fysisk osundhet och psykiskt sådan. Jag har rökt tidigare och jag vet att man mår bättre utan cigaretter men det är inte upp till mig att få någon annan att sluta. Jag har varit arbetslös, haft ont om pengar och mått riktigt jäkla dåligt över det - sämre än vad jag hittills gjort över min vikt men det är ändå inte upp till mig att be någon ta tag i sitt liv. Ska förändring ske, oavsett vad det är så kommer det inte bero på att någon säger åt en annan vad den ska göra utan det måste komma inifrån, du måste vilja det själv för att det ska bli gjort.

Hur som helst, vad jag vill säga med det här inlägget är att du kanske gör mer skada än nytta när du ger dina kommentarer till människor du inte känner. Jag blev då ledsen och det var inte den start på dagen jag ville ha. Speciellt inte på en dag där jag faktiskt kände mig ovanligt fin och så hinner jag gå 100 meter utanför dörren innan en "gubbe" bestämmer sig för att förstöra det.

21 kommentarer

Anna

23 Jan 2014 14:30

Åh, Sara! Som jag känner med dig just nu. Jag blir både arg och ledsen på en och samma gång och vet precis hur du känner dig. En sån kommentar träffar precis rakt i själen och är så vansinnigt svår att skaka av sig. Jag har råkat ut för det vid några tillfällen, bl.a. i förhållande till två olika läkare, helt oberoende av varandra. Båda läkarkontakterna var helt oberoende av min övervikt och min vikt hade överhuvudtaget ingen betydelse för varför jag sökt läkarvård. Den ena läkaren la dessutom till en kommentar, inte bara om att jag behövde gå ned i vikt, utan uppmanade mig också att "tänk på din dotter. Hon vill ju ha sin mamma kvar". Snacka om att bli tillintetgjord. Det spelar, precis som du skriver, inte någon roll om personen menar väl. Resultatet blir ändå att man känner sig totalt underlägsen och fullständigt utan värde. Det gör mig så ledsen! När jag sedan tänker på att sådana här personer tar sig en rätt som de inte har, då blir jag heligt förbannad! Vad är det som gör att en människa tycker sig ha rätt att lägga sig i något som är högst personligt för en annan människa? Gubben hade ingen som helst rätt att säga så!

En annan aspekt av det hela är så klart också att man grämer sig över att man inte fick till ett rappt svar. Jag kan gå i dagar eller veckor och fundera på vad jag borde ha sagt. Problemet med detta är så klart att man låter gubben (eller vem personen nu är) att bli viktig i ens liv. Han är inte viktig i ditt liv! Du är viktig i ditt liv! Din sambo och resten av din familj är viktiga i ditt liv! Det bästa sättet att "hämnas" på gubben är att i stället bli ännu mer motiverad och ha en ännu starkare drivkraft i din viktresa. Du har kommit så långt redan och den enda som far illa av att man tröstäter (vilket jag också gör, så jag kastar sten i glashus här...) är ju man själv. Min starkaste målbild är ju att min man och jag gärna vill ha fler barn, men en annan viktig målbild är också att jag en gång för alla vill kunna slippa tänka på min vikt. Tänk att veta att man slipper den här typen av kommentarer, att slippa fundera på om de andra föräldrarna tittar snett på mig när jag försöker ta mig upp från sandlådeleken med dottern, att kunna gå på ett läkarbesök utan att behöva "urskulda sig" så fort vikten kommer på tal - även om man söker för ont i örat...

Fortsätt kämpa på Sara - du är så duktig och inspirerande!

Kramar från Anna

Mizca

23 Jan 2014 16:22

Men herregud. Så oförskämt att någon okänd människa lägger sig i ditt liv på det sättet. Vikt är ändå en ganska känslig bit för många och jag tycker inte dem har rätten att säga nånting sådär.
Och dessutom - varför skulle dem säga nånting överhuvudtaget? Jag menar, det är ju inte för att upplysa dig om att du är överviktig för det vet du ju redan själv - så jag tar ju det som att personen ville vara ohyfsat otrevlig. Fy fan för såna människor.

Angelica

23 Jan 2014 16:29

Usch ingen vidare start på dagen =( Blir arg på människor som kommenterar saker som ex vikt. Dom har ingen aning om vad som ligger till grund för det. Å du har ju kommit en bra bit på din viktresa! Lättare sagt än gjort men försök att skaka av dig det.
Har hört både det ena och det andra av äldre som jag har hand om på jobbet. Som sagt dom har inga spärrar ibland. Det värsta är att min egen mormor var likadan det sårade mest.
Känner igen det Anna skrev också, var hos läkaren för en sak men det han ville prata om vad min vikt istället, och vad han gjorde för att må bra..

Kämpa på så når du dina drömmar & mål =)

Estelle

23 Jan 2014 18:33

Alltså jag finner inga ord, jag har aldrig varit med om att nån sagt nåt så direkt till mig men däremot när jag gått förbi då har jag hört och jag ser ju blickarna men aldrig nån sagt nåt direkt.

Hoppas du får en bättre slut på dagen iallafall

Sophie

23 Jan 2014 19:06

Idioter är vad dom är.. Förstår ju att det inte är så lätt att skaka av sig men det är verkligen inget att lyssna på. Du är alltid fin oavsett vad du väger!

Mamma

23 Jan 2014 19:35

Vilken j-a människa!!! Jag förstår att du blir ledsen. Tyvärr har många av oss förmågan att lyssna på och ta till oss av det negativa men Sara du är en fantastisk människa och vacker som en dag <3. Försök att glömma kommentaren som en mycket liten och obetydliga man vräkte ur sig, han är inte värd en endaste gnutta av din energi.

Marielle

23 Jan 2014 20:27

Så fruktansvärt fräckt och okänsligt av gubben att kläcka ur sig en sådan kommentar!! Fy!!! Jag förstår att du blir ledsen... Han har ingen rätt att lufta sina åsikter på det där sättet. Vad trodde han??? Att du inte hade en aaaaning om att du väger för mycket???? Trodde han att han kom med en nyhet till dig??? Detta att lägga till "kära vän" är ju så nedvärderande!! Om någon har den dåliga smaken att säga så till dig igen, så ska du stanna upp och säga: Kändes det skönt att säga så till mig? Ja, fick du ut något av den kommentaren?? Man går ju inte runt och säger saker för att må dåligt, så jag antar att du är den sortens människa som mår bra av att förnedra andra!! Jag kan ju alltid gå ner i vikt men framtiden ser ju dålig ut för dig som tydligen är en komplett idiot... Sedan går du vidare med högburet huvud....

INGEN har rätt att säga så till dig!!! Låt inte gubben vinna genom att tröstäta... Fortsätt din väg framåt till ett lättare liv. M.

Therese

23 Jan 2014 20:55

Dessa kommentarer som gör så ont så ont. Huvudet säger att det inte är något att bry sig om, men hjärtat suger åt sig.

De bilder du lägger upp här på bloggen visar att du är vacker till det yttre och det du skriver visar på ett vackert inre!

Lotta

23 Jan 2014 21:46

Det gör så ont i mig när jag läser vad du skriver. Jag menar det är som om man inte fattar själv. Jag tror att det är så att de som är stora faktiskt är de som har mest kunskap men får man inte hjälpen o stöttningen så går det inte vägen. Då hjälper inte dessa negativa ord. Jag minns när jag precis blivit mamma o min son o jag var inne på coop. Han skrek som bara den o ingenting fungerade för han var bara trött o ville inte sova. Då kom en kvinna fram till mig o sa till mig. Du han är nog hungrig ge honom nåt att äta. En annan gav mig ytterligare förslag på vad jag skulle göra. Grejen var att jag var tvungen att gå o handla o då är set så tt det måste göras. Jag tror faktiskt att jag har bäst koll på min son likaväl som jag tror att du har bäst koll på dig själv. Vi finns här o stöttar och hjälper. Kom igen... Ta på dig nåt fint imorgon också o du något som kanske skulle hjälpa både dig o honom är att säga att det sårade när han sa så till dig. Kram och du är be!

Anna

23 Jan 2014 22:04

Till Marielle: Åh, så bra! Det ska jag komma ihåg om jag råkar ut för det här igen. Man ska så klart svara precis som du säger: Ja, jag är överviktig och du är elak. Jag kan banta men du kommer fortfarande vara elak.

Sara, om du träffar på honom igen, gör alla oss rundisar en tjänst och säg ifrån! Jag håller på dig!

Anna

Viktväktarinnan

23 Jan 2014 22:43

Vet mycket väl hur det känns. Av någon anledning så råkar man ut för sådana där idioter när man verkligen lagt manken till för att se snygg och fräsch ut. Idioter finns det överallt. Minns en kille som satt och "spanade in" mig på krogen för något år sedan. Jag och kompisarna dansade och hade jättekul. Efter en stund kom han fram och jag trodde hans intentioner var goda... Vet du vad han gjorde? Han klämde mig på magen och skakade på huvudet (!). Den gången var min reaktionsförmåga sjukt snabb, för han hann bara ta bort handen så hade han fått ett knä i sitt skrev. Fy fan vad gött det kändes! Och han linkade därifrån med bister min. Han förstörde hela den utekvällen, jag kände mig så jädra ful och malplacerad.
Det gör lika ont varje gång någon helt främmande människa utrycker sin åsikt om min vikt.

Vad jag vill säga är att du är inte ensam.

Men tänk så här: Ingen normalt funtad människa gör sådana där saker. Det saknas en skruv eller tio och dom lämnar spår av sågspån vart än de går. Normala människor har en spärr och någon form av folkvett.

Du är dessutom sjukt snygg. Vackert och långt hår, glittrande blick och fylliga läppar. Och dessutom har du vackra former. Släpp den där gubben nu. Be honom fara och flyga ur ditt huvud.

KRAM

Hundrafemtiotre

24 Jan 2014 07:32

Men hjälp vad ARG och FÖRBANNAD jag blir!

Jag hoppas verkligen att du kan sträcka på dig och känna hur fin du FAKTISKT är. Du är helt underbar Sara, så medveten och målinriktad!

Det kommer alltid att finnas "idioter" och ibland tänker jag, när jag själv får någon sårande kommentar och efter att jag har hämtat mig efter chocken, att den (kommentaren) kom för att påminna mig om hur fantastisk jag är. För att jag skulle stanna upp och värdera mig själv högt, en påminnelse om att jag faktiskt lever varje dag medvetet. Det gör det inte okej för andra att kommentera mig, eller att göra mig ledsen, men jag försöker vända det till något som är positivt för mig, även om det är ruskigt svårt.

Hm, det där blev en smula förvirrande kanske, hoppas att du förstår hur jag menar - för DU ÄR FANTASTISK, oavsett hur du ser ut vännen!

Stor kram!

Jenny

24 Jan 2014 08:08

Fysjutton vilken trist start! Känner verkligen men dig.. Och skulle ju knappast hjälpa om du sa "Detsamma" till han.. vissa människor är sånna och tror att de är frälsare som går på jorden och ska säga till alla hur de ska vara.

Estelle

24 Jan 2014 11:41

Din kommentar är klockren så jag lägger det på minnet

Ann-Sofie

24 Jan 2014 23:18

Du är en fantastisk kvinna Sara, människor som "gubben" kommer finnas oavsett färg form eller vad. Det vi måste lära oss är hur vi väljer att det ska påverka oss eller om ens det ska påverka oss. Tänk såhär: Vilka bekymmer den här mannen måste ha som verkligen kände att han måste "rätta till" i nån annans liv. Måste vara jobbigt och tycka till om allt och försöka ställa allt till rätta så det blir en värld som han kan uppleva som han vill ha den (vilket han aldrig kommer få)
det är jobbigt när man är en känslomänniska men mitt råd till dig är: Det är bara du som väljer hur du låter omgivningen påverka dig och om den ska påverka dig!
Stor kram!

Rundamamman

28 Jan 2014 21:17

Vilka idioter det finns! Jag har vid ett tillfälle fått något slags hälsopulver av en kund som uppenbarligen tyckte att jag skulle göra något åt min hälsa (=vikten?). Tack för den liksom.

Alla andra har skrivit så bra saker redan, och du har även skrivit så bra att jag inte har något mer att tillägga. Även jag är av den känsliga sorten och reagerar precis som du, ojoj vad man önskar att man la den andra sidan till och nu jääävlar ska visa dem istället för att känna sig ledsen!

Linda

03 Feb 2014 09:38

Jag blir verkligen upprörd när jag läser ditt inlägg, en sådan kommentar går verkligen rakt in i ens djupaste del av hjärtat. Jag har själv stött på sådana kommentarer, och man blir helt paff.
Kämpa på så som du gör och låt ingen sätta sig över dig! Hejja!
Peppkramar!

Ammie

10 Feb 2014 18:41

Usch, jag får en tår i ögat när jag läser detta..
JAG vet precis hur det känns..
När jag stod vid chipsen på affären å funderade på vad jag skulle köpa, så kommer det en gubbe och säger högt å bestämt " NEJ NEJ", jag kollar på han å han skakar på huvudet, jag fattade inte först vad han menade, men efter att ha kollat runt o insett att det bara var jag och han där, så fattade jag att det var till mig han hade sagt dessa ord.. Detta är ju inte ens i närheten av det denna gubbe sa till dig, men ville bara säga att jag vet hur det känns.. Jag mådde jätte dåligt, ångest m.m.. Detta är säkert 1 år sen om inte mer, jag mår dåligt av det än idag, jag skäms av att stå vid chipsen!

Kram på dig och stå på dig..

Svar: Usch vad hemskt. Din erfarenhet är riktigt hemsk, sånt jag fasar. Jag vill helst vara osynlig bland sådana hyllor för jag inbillar mig att alla tänker och gör så på insidan men jag har än så länge blivit besparad från att någon faktiskt tar steget och säger något bland hyllorna. Jag vet inte vad dom vill, tror dom att dom hjälper en? För det blir nog sällan resultatet av deras otrevligheter. Jag kan inte gå förbi den där sträckan där jag mötte honom utan att all min tankeverksamhet går till den händelsen. Varje gång.. och jag går där ofta.. hatar att jag ger han så mycket utrymme i min hjärna.
Sara

blessing

07 May 2014 08:38

vilken underbar värld vi lever , jag fortfarande tvivlar på detta spell caster hur han gjorde det !
Min mun är full av vittnesmål , Am välsignar min man lämnade hemmet för två år till Sydafrika för en turist , menade han en prostituerad och han förhäxa av flickan min man vägrar att komma hem igen , jag gråta dag och natt ser för vem kan hjälpa mig , jag läste en nyhets papper om en kraftfull spell caster heter Dr okojie och jag kontaktade spell caster för att hjälpa mig att få min älskare tillbaka till mig , och han ber mig att inte oroa sig för att de gudar som vi slåss för mig .. han sa till mig i mitten av natten när allt anden är i vila som han kommer att kasta en trollformel för att återförena min älskare tillbaka till mig . och han gjorde på mindre än 3 dagar min man kom tillbaka till mig och började gråta som jag skulle för att förlåta honom , jag , så glad för vad denna spell caster gjorde för
mig och min man .. kontakt på sin e-post [email protected] är den bästa spell caster i hela vilda världen . han specialiesed i lösningen av andra problem, bland annat följande:
( 1 ) Om du vill att ditt ex tillbaka .
( 2 ) om du alltid har mardrömmar .
( 3 ) Du vill främjas på kontoret.
( 4 ) Du vill att kvinnor / män springa efter dig .
( 5 ) Om du vill ha ett barn .
( 6 ) Om du behöver ekonomiskt stöd .
( 7 ) Om du vill att bota HIV AIDS
kontakta honom nu för omedelbar lösning på ditt
problem på [email protected]
Tack

nans

28 Nov 2014 11:43

Mitt namn är nans Min pojkvän och jag var nöjda så långt jag kunde berätta och jag trodde aldrig att vi skulle bryta upp. När hans kusin dog i en tragisk bilolycka åkte han tillbaka till filippinska för en vecka för att vara med sin familj. Jag kunde inte gå eftersom jag var i mitten av underhållande av staden klienter för arbete. Han verkade inte vara upprörd att jag inte kunde gå så jag lät honom vara. Nästa sak som jag vet, kopplas han med en gammal vän från gymnasiet, att han var kär i år sedan och de började ha en affär! Jag hade ingen aning om vad som pågick tills en månad efter att han kom tillbaka från Philippine.He fortsatte att se både henne och jag tills jag fångade honom testar hon en natt. Jag konfronterade honom och han berättade sanningen om vad som hände. Vi bröt upp och gick skilda vägar. Ingen av oss kämpat för vår relation. Jag var arg och beslöt att inte vara upprörd över det och bara hålla den i rörelse. Sedan efter ungefär en månad för att inte tala med honom blev jag ledsen. Jag ville att han skulle tala om för mig att han ville vara med mig och inte henne. Jag kontaktade Dr.okojie för en kärlek stava och han helt hjälpte mig! han kunde få honom att sakna mig dit han ville bli ihop igen. Han hade en hel del ånger och tyckte synd om inte kämpar för att hålla mig och för fusk i allmänhet. Han värderar vår relation så mycket mer nu och vi är tillsammans nu! Du kan också få din älskare tillbaka med hjälp av Dr.okojie kontakta honom genom hans e-post: [email protected]

laura

21 Oct 2015 14:36

Jag känner mig så tacksam och har bara ord vittnesbörd om en kraftfull spell caster kallas Dr.Adodo som hjälpte mig att få min älskare tillbaka inom loppet av 24 timmar. Vi hade varit ifrån varandra i ca 3 månader, Vid första jag kände aldrig jag gjorde det rätta genom att kontakta en spell caster, men jag älskade min älskare så mycket att jag inte kommer att ge honom upp för någonting i den här världen. Så jag bestämde mig för att kontakta Dr.Adodo genom sin postadress jag hittade på internet och jag berättade för honom om min situation, jag först lärde Dr.Adodo kommer inte att kunna föra min älskare tillbaka tills min älskare ringde mig och var så ivrig ha mig efter 48 timmar som jag kontaktade Dr.Adodo. Nu mig och min älskare leva tillsammans och han kan inte spendera en timme utan mig, jag känner mig så lycklig att dela detta vittnesbörd eftersom det fanns ingen negativ handling bifogas DR.Adodo Stava, Hans spell var så snabb och tillförlitlig. Du kan kontakta Dr.Adodo på sin e-post om du verkligen vill att din älskare tillbaka på e-post: [email protected] Eller ring Dr.Adodo mobilnummer på +2348156784928 eller kontakta honom direkt på sin webbplats website: //adodospelltemple.wix .com / adodospelltemple

Kommentera

Publiceras ej