Gekås gör en glad men väldigt trött.

4kommentarer

Blev ovanligt många timmar på gekås, 3½ för att vara exakt, så mina ben och höfter har gett upp för idag. Så trött men blev nog en del kalorier förbrända. Var nog en bra dag att åka dit på då det inte var mycket folk alls, har nog aldrig sett så lite bilar på parkeringen där. Som vanligt åker vi dit utan att behöva något speciellt och kommer ut med en full vagn och 2100 kronor fattigare. Haha, men det är kul i alla fall och jag är nöjd med allt som vi köpt, man kommer ju på massor där inne som man "behöver".
 
 
Inte allt men det mesta kom med på bild, köpte även gardiner till kök, en stor blomma till sovrums fönstret, ett dussin ansiktsmasker, en ljuslykta, två halsdukar och lite annat. Älskar att ha schampo, balsam och duschcreme i pumpflaskor då det är så himla smidigt inne i duschen så det brukar vi köpa stora förpackningar av där (900 ml schampoo och balsam för 18 kr/styck). Köpte även lite presenter och sådant. Ah shopoholicen i mig mår bra nu!
 
Blir dock att slappa i soffan resten av kvällen, spela lite spe, surfa på datorn och kanske lite tv-tittande. Levde utan tv i 1½ år och kom helt i från tv-tittandet och även om vi haft tv i lika länge nu så har jag inte riktigt vant mig vid att slå på och titta på den ;)
 

4 kommentarer

Marielle

11 Jan 2014 04:53

Hej Sara! Jag hittade din Blogg för några dagar sedan och har nu läst igenom den. Jag gjorde en "viktresa" för några år sedan då jag gick ner från 117 till ca 70 (179 cm lång)... Jag gjorde det på helt egen hand genom att äta förnuftigt och börja träna. Först blev det mest promenader men började sedan även träna på Gym.

Jag var aldrig stor som barn eller tonåring. Kilona började smyga sig på när jag hade passerat 25. Jag tyckte helt enkelt för mycket om god mat och slutade träna som jag gjort när jag var yngre.

Det som slår mig när jag läser din blogg, är att ingen verkade ta tag i ditt problem när du var barn/tonåring. Reagerade inte skolsköterskan eller din mamma???

När jag var stor, så kunde jag ändå göra allt jag ville, inklusive flyga, åka tåg utan problem, sitta på all slags stolar... Innan du nådde 200kg så måste du ju ha levt ett begränsat liv ganska länge. Skulle tro att det blev problem att flyga runt 135kg eller så... Varför tog du inte tag i problemet redan då? Frågan är absolut inte menad som anklagande eller kritisk, jag är bara intresserad av hur olika människor tänker i en sådan situation...

När jag gick ner i vikt, läste jag väldigt mycket om hälsosam matlagning och gjorde upp en plan hur jag skulle leva för att kunna behålla den nya, låga vikten. Det har varit till en enorm hjälp!! Jag planerar alla måltider veckovis. Lagar all mat själv. Använder rena produkter och råvaror, inte en massa hel- eller halvfabrikat. Du verkar äta ganska bra men det ser ut som du äter största mängden av kalorierna på kvällen. Mitt råd är att fördela kaloriintaget under hela dagen. Det är inte på kvällen du behöver mest energi i kroppen ;-)

Ett annat råd, är att försöka minska på grädde, ostsåser, creme fraiche och liknande. Även om du andänder 8% så blir det en del extra, onödiga kalorier som du kan använda till annat som fyller mer och mättar mer. Börja använda mager variant av turkisk yoghurt eller kvarg/kesella istället. Det funkar jättebra!! Gör gärna kalla såser till maten eller gör en stor laddning med Ratatouille som du kan använda som ersättning för sås. Det är gott och mättar. Kan också användas som bas till grytor. Jag har alltid en stor skål med grönsakssoppa i kylen. Om jag är hungrig äter jag soppa som mellanmål eller har den som förrätt. Då äter man inte lika mycket av den andra, fetare maten. Jag mixar ofta soppan så smakar den ännu godare + att den stannar längre i magsäcken när man gör så.

Oj, detta blev långt men jag har så många råd att komma med. Vill så gärna att du ska lyckas! Det är en fantastisk känsla att vara smal, kunna köpa vilka kläder man vill! :-) Det är en investering för framtiden och hälsan. Kämpa på, nå ditt mål! Mirelle.

Svar: Hej, vad kul att du hittat hit :) Jadu, jag ska försöka svara på dina frågor.. Jag skulle inte påstå att så många reagerade (och framförde det till mig) på min vikt när jag var yngre. Det gjorde i alla fall inte allt för mycket åt det. I de yngre tonåren gick jag tillsammans med mamma hos viktväktarna ett tag, pappa försökte när jag var 13 att utmana mig att gå ner i vikt vilket jag var på i 2-3 veckor och sen rann det ut i sanden för mig. Skolsköterskan träffade jag sist när jag var 12 år och vägde 82 kilo, hon påpekade mest på att vikten var lite hög men inte mer än så.
När jag vägde 135 kilo var jag 15 år, en väldigt ensam 15 åring som brutit med sina vänner något år innan då de gick in på banor i livet jag inte var intresserad av att ta. Jag satt därför ofta framför tvn i mitt rum och åt mackor eller choklad. Jag var inte i närheten av att ta tag i min vikt och tänkte inte heller på det.

När jag var kring 19 och vägde 145 så försökte jag ta tag i vikten tillsammans med dåvarande sambon och det varade några veckor och så gav jag upp. Har gjort några viktnedgångsförsök under åren men aldrig haft nog mer ork/vilja/energi/tid/stöd/kunskap/motivation (olika faktorer för olika gånger).

Jag har också läst på en del inför den här resan och samlat på mig information under årens gång i och med de olika försöken och jag planerar också för luncher och middagar veckovis och handlar därefter :) Jag vet att det sägs att man ska äta mer till frukost och lunch än middag t ex och jag har försökt det men det slutar med att jag är så grymt hungrig på em/kväll att jag inte kan hantera det och trycker i mig vad som helst. Så för mig fungerar det bättre att lägga upp det på detta vis då jag inte är särskilt hungrig till frukost och bara ibland till lunch. Jag tycker dock att jag har det relativt balanserat under hela dagen även om middagen är aningen större än lunchen (marginellt oftast).

Angående den grädde (milda mat 4%) och creme fraiche (5 eller 8%) och kelda ostsås 8% så tycker jag att det är bra alternativ för mig då jag tror på att maten måste vara god för att man ska fortsätta äta. Det är inga enorma mängder av dessa produkter som går åt men jag tycker att de har sin plats i min kost. Jag vet inte heller vad jag ska ersätta dessa kalorier med då jag är nöjd med det jag äter idag :) Däremot har jag flera gånger funderat på att prova använda mager variant av kesella /kvarg men aldrig testat. Ska dock göra det :) Har nog aldrig sett en mager variant av turkisk yoghurt utan det är nog bara 10% (har jag för mig att det är) som jag sett... och om soppa så är jag ingen soppmänniska över huvud taget men försöker lära mig med de varma koppen som jag druckit med start nu i veckan till mellanmål (aldrig smakat innan denna vecka). Så vi får se vad som händer i framtiden.

Jag ska kämpa på! Tack för din kommentar :)
Sara

Viktsextiosju

11 Jan 2014 12:55

älskar GeKÅS

Svar: Det är fantastiskt !:D
Sara

Marielle

11 Jan 2014 20:57

Hej igen Sara! Tack för att du tog dig tid till att svara på mina frågor. Det är skrämmande att höra att ingen direkt reagerade på din viktuppgång när du var barn/tonåring!! Jag är själv sjuksköterska (Intensiv/Akut/Trauma) så jag reagerar ganska starkt när andra i samma "business" inte gör sitt jobb rätt. Hela din familj skulle blivit involverad i att hjälpa dig. Hela familjen skulle ha ändrat sin livsstil för att stötta dig... Lätt att vara efterklok men jag hoppas att om någon annan som läser detta och som har ett överviktigt barn, ska ta sig i kragen och se till att barnet får hjälp.

När man ska ändra sin kost, ska man förändra lite i taget, inte allt på en gång - då orkar man inte hålla ut. Poängen är att få i sig mat som har volym (=mättar) men som inte innehåller för många kalorier. Mat eller tillbehör som innehåller fibrer är perfekt, tex rotfrukter. Minska gradvis ner fetthalten på mejeriprodukter. Jag måste tex ha mjölk i kaffe/té. Förut kunde jag med lätthet ha i helmjölk men om jag skulle göra det nu, skulle det smaka äckligt. Lättare varianter är nu valet för mig ;-) .

Klart maten ska smaka gott!! Mmmm, mat ska njutas (i måttliga mängder ;-) ) Jag älskar att laga mat och har som sport att göra recepten mer nyttiga men fortfarande goda.

Det finns en Turkisk yoghurt som har 3.5% fett. Den är perfekt att ha i varma/kalla såser och i grytor. Gott och nyttigt. En god, kall sås, är att blanda i hackad rödlök, några skedar salsa, lite sambal oelek, allkrydda. En annan som passar till fisk är när man blandar i hackad rödlök, röd rom, lite lime, salt eller allkrydda och lite senap (tex dijon). Nam!!

Gänget från The Biggest Loser, har en del fantastiska kokböcker. Jag tror jag har alla ;-). De innehåller en massa spännande recept och man får bra tips. De kan du köpa från amazon.com och amazon.co.uk

Lycka till Sara, det här ska du klara av! Step by step! M.

Svar: Jag förstår vad du säger men jag tror inte att det alltid är så lätt för familjer att ta tag i sådant. Mycket av det jag gjorde gjordes i smyg för på något plan skämdes jag antagligen. Jag smygåt och gömde papper eller liknande som kan ha blivit över. Jag åt på nätter när andra sov eller dolde hur många mackor, hur mycket smör eller ost jag verkligen tog. Jag har en 3 år yngre syster som är pinnsmal och som ätit samma mat som mig, dvs den mat våra föräldrar lagade , så jag tror inte och kan inte minnas att maten var allt för onyttig. Nu tog jag säkert (minns inte men kan tänka mig) större portioner än henne. Hur som helst så ville jag mest säga att det inte är svart och vitt och det är nog inte alltid så att föräldrarna är den stora boven även om de så klart har ansvar över en när man är ung.
Den där turkiska yoghurten lät ju perfekt för mig, ska titta mer noggrant och på fler affärer. Någonstans måste den ju finnas!

Tack för tipset om kokböckerna, älskar biggest loser serien (speciellt den amerikanska versionen) så det kan säkert vara intressant att läsa dem kan jag tänka mig :)

Tack :)
Sara

Angelica

12 Jan 2014 13:11

Vill också åka till Gekås, det var länge sedan, hade då otur med att det var väldigt mycket folk där. Men till våren kanske =)

Svar: Ja det är väl tyvärr rätt mycket folk där ofta men jag tror att det är rätt bra tid att åka nu. Många har inte så mkt pengar kvar kanske efter jul och nyår och sådant :) Gekås är fantastiskt :)
Sara

Kommentera

Publiceras ej