Rädda läkare

3kommentarer

Idag är det dags för ytterligare ett återbesök hos ögonläkaren. De vill hålla koll på mig under tiden jag tar medicin så att det ser okej ut och inte blir komplikationer.
 
Varje gång jag går dit får jag träffa en ny läkare. Något som jag upplever som ett problem när jag går till läkare är att de inte vill berätta saker till en. Vill man ha information om vad som händer en själv, vad man har, vad det innebär, vad som kan hända, vad dom tror.. så får man dra det ut läkaren och efter att denne motvilligt berättat så ber denne om ursäkt för att jag kanske fått för mycket information! Varför är de så rädda att berätta väldigt basic saker? Det blir ett problem sedan när jag ska träffa nästa läkare, nästa gång, och de ber mig berätta varför jag är där (för de verkar aldrig läsa på riktigt innan besöket). Hur ska jag kunna berätta allt när jag själv inte får mer information än "forsätt med medicinen och boka ny tid om 2-3 veckor"? Frågar jag sen mer ingående hur det ser ut för mig kommer det fram att saker och ting förändrats och fått lite "återfall". Borde jag inte få veta sånt utan att tvinga fram det? Jag förstår verkligen inte!
 
Nåväl! Hoppas på att ögat mår bättre än tidigare. Jag är för glömsk för att droppa kortisondroppar och ta tabletter varje morgon och kväll i alla evighet! Haha :)
 
 

3 kommentarer

Estelle

09 Jan 2014 13:42

Känner igen det där, för ett år sedan var jag genomförkyld och riktigt risig gick till vc och fick träffa nån läkare, en kvinna med hes väsande röst,
Simpel undersökning tänkte jag för alla gapar om att de är så underbemannade och en besök får ta 3 min.
65 min tog mitt besök hon fråga på allt, barndom, min graviditet förlossning och tillslut ilska jag väll till och undra varför då jag sökte på en rejälförkuåylning och jag sa det att jag ser då inte sambandet.
Tillslut fick jag penicillin, gick till apoteket och börjar knalla hem då ringer mobilen och jag svarar, då en hes väsande röst säger "jag har tänkt så mycket på dig, ammar du" jag la på
Ingen presentation eller nåt men jag kände ju ingen läkarens röst och blev så full iskratt för det lät som hon tänkt på mig i flera dagar fast jag gick för 15 min sen och innan jag kom dit så hade vi aldrig setts.

Nu har vi en toppen familjeläkare så man slipper dra historik jämt

Svar: Haha hujj hon lät ju läskig den där doktorn!
Sara

Viktväktarinnan

09 Jan 2014 22:06

Vad har du för fel på ögonen?

Svar: Det är mitt ena öga som har problem (även om båda ögonen tydligen var torra idag). Har i snart 10 års tid haft återkommande herpes i ena ögat och tydligen har jag lyckats få ett ärr på höger öga på grund av det. Tittar man på ögat så ser man en grumlig fläck över pupillen. Tydligen har jag 20% syn på ögat. Ser ju saker men allt är väldigt suddigt och jag kan inte läsa med det ögat. Väldigt ljuskänslig också :) Tydligen är ärret fortfarande aktivt så därför droppar jag kortison i ögat 2 ggr om dagen och ska göra så ett halvår.. om ärret slutar vara aktivt kan dom kanske operera (slipa bort ärret.. yuick).
Sara

Viktväktarinnan

09 Jan 2014 22:28

Oj jäklar! Ja sköt då medicineringen så dom kan slipa fram din syn igen :-o

Kram

Svar: Försöker :)
Sara

Kommentera

Publiceras ej