Frukostfråga

2kommentarer

Fick en fråga av min kusin i kommentarerna och tänkte att fler kanske ha funderat på det så jag svarar på det i ett inlägg.

Hanna frågar: Jag har en fråga! Har sett att när du lägger upp dina "Gårdagens mat" så händer det då och då att du skippar frukosten. Är det medvetet eller är du inte hungrig på morgonen? Jag vet ju att det är det totala antalet kalorier som är huvudsaken men alla tjatar ju alltid om att man ska äta typ var tredje timme för att öka förbränningen osv. Hur tänker du kring det?

Enda anledningen till att jag ibland hoppar över frukosten är på grund av att jag sover allt för länge för att det ska vara värt att äta frukost innan lunchen. Prioriterar lunch över frukost i sådana lägen då det är riktig mat (och inte yoghurt eller liknande). I en optimal värld skulle jag inte vara så trött och sova för länge så ofta utan istället kliva upp tidigt och äta min frukost i god tid innan lunchen. Skulle gärna äta frukost, lunch, mellanmål, middag och eventuellt en kvällsfika om jag är hungrig. Ibland blir det så, ibland inte. Jag lägger faktiskt inte någon vikt vid att äta med ett visst timintervall utan jag äter när jag är hungrig  (och alltid lunch klockan 12 på vardagarna då sambon kommer hem på lunch då). Ska dock försöka få ordning på mina sovrutiner på vardagarna så det blir förhoppningsvis en förbättring på frukostfronten.

2 kommentarer

Hanna

08 Oct 2013 18:30

Ah, misstänkte att morgontröttheten hade något med det hela att göra ;)

jennyburman.blogg.se

08 Oct 2013 21:41

Egentligen så är ju mattidsintervallerna a och o i viktnedgångssammanhang. Detta då det är viktigt att hålla igång matsmältningen hela dagen, vilket i sin tur resulterar i att kroppens förbränning är igång hela dagen. Därför är det bra att äta med jämna intervaller och inte när man är hungrig :) Tricket är att aldrig bli hungrig egentligen (förutom på morgonen då), likadant med vätskeintag :) Tricket är att aldrig bli törstig för då är kroppen redan uttorkad, man ska dricka lite men ofta för då blir man inte så sjukt kissnödig hela tiden och man har ett jämnt vätskeintag :) Bara ett litet tips på vägen :) Alla fungerar ju dock olika :)

Svar: Nu äter jag väl med jämna intervaller egentligen. Frukost är väl den som varierar mellan 8-10 om jag nu äter. Äter lunch 12, mellis kring 15, middag mellan 17.30 och 18.30 och om det blir kvällsfika blir det oftast kring 21. Blir i stort sett alltid samma varje dag, ja vardagarna i alla fall, mest på grund av sambons jobb :)
Sara

Kommentera

Publiceras ej