Varför jag valt bort "dieter" och äter som jag gör

4kommentarer

Jag har som ni vet valt bort dieter och fokuserar mer på att hålla mig till en viss mängd kalorier, äta varierat och nyttigt. Jag har provat att äta enligt viktväktarna förr och det har fungerat (är ju rätt likt att äta som jag gör nu) men jag tycker man är så låst vid pointsen. Det är ju inte så att alla produkter är pointsmärkta men däremot är det mesta märkt med kcal. Det är så mycket enklare att skippa points och gå direkt på kalorierna. Jag har även provat konstiga soppor och sådant men det är ju inget som fungerat eller som jag vill fortsätta med i mer än någon dag, sen då?

Att ha koll på kalorierna ser jag som ett sätt att lära sig hur man kan och borde äta resten av livet. Ett sätt att få kunskap om vad mat innehåller, hur mycket jag kan äta, vad jag kan äta och bra mängder. Jag tränar upp mig för resten av mitt liv. Jag vill inte leva hela mitt liv i en diet. Jag vill lära mig hur det är att äta "normalt". För min kost har aldrig varit "normal" och jag behöver lära mig  vad som är okej. Jag har fortfarande inte lärt mig det -33 kilo in i resan men jag vet i alla fall mer nu än vad jag gjorde för 33 kilo sen.

Jag tycker det är en frihet att äta så som jag gör för jag kan äta precis vad jag vill, förutsatt att jag inte ätit för mycket tidigare under dagen eller för att jag vet att jag kommer äta kaloririkt senare under dagen. Det handlar om planering och självkontroll. Jag kan utan problem äta exempelvis daim eller lite chips på helgen, om jag vill, för det har jag normalt sett kalorier till. Just nu väljer jag dock att inte göra det.  Det känns som att det sätt jag äter på är hållbart och det är det som är viktigt för mig.

4 kommentarer

Mizca

24 Sep 2013 17:10

Svar: Det har vart en fin första dag på jobbet :)

Jenny

24 Sep 2013 17:58

Helt rätt tänk! Jag försöker också ha koll på kalorierna, det underlättar så mycket när man lärt sig räkna och vet ungefär vad olika saker innehåller.
Har du använt dig utav någon app? Som tex myfitnespal eller shapeup?

Svar: Har faktiskt främst skrivit upp det själv på papper eller i dokument i datorn. Testat shapeup och matdagboken också :)
Sara

Therese tränar

24 Sep 2013 20:39

Det låter mycket klokt det du skriver!

Kusin Hanna

01 Oct 2013 16:26

Mycket klok inställning!

Svar: :)
Sara

Kommentera

Publiceras ej