8 aprils matintag

4kommentarer

Frukost - Två riskakor
Lunch - Saffranskyckling med ris, broccoli, kvargsås.   
Mellanmål - Kvarg med hallon och kanel. En riskaka.
Middag - Tandorilax med ris, tzatziki, sparris, babyspenat och paprika.

 


Kvällsfika - Två riskakor och ett kokt ägg.

 

Kommentar - Jag är verkligen ingen fiskmänniska och det som jag har mest problem med är laxfile (kallrökt och gravad är gott). Jag vet ju fördelarna med att äta lax och sambon äääälskar denna firre så jag har bestämt mig för att försöka äta det en gång i veckan (andra veckan nu). Nåååångång måste jag väl sluta hata och börja tycka det är mer okej. Fick i mig hela filén igår i alla fall men det är mitt lilla projekt nu ;)

4 kommentarer

Marielle

09 Apr 2014 12:52

Oj, så gott och fräscht det ser ut!! :-) Jag älskar lax!! Det är supergott, nyttigt och man kan variera rätterna i det oändliga. Mums!! M.

Marielle

09 Apr 2014 21:20

Jag har alltid varit tokig i lax men har du svårt för fisken, så se till att du inte steker/grillar den för länge så att den blir för torr. För att göra den extra saftig, kan du göra en skåra i den och fylla med pesto eller en god tapenade och sedan grilla i ugnen. Att stoppa i små bitar i en gryta är också toppen. En festlig rätt är att skära en filé längs med, så att du får två tunna skivor. Lägg på lite mozzarella eller pesto, rulla ihop till en rullad och in i ugnen - NAM!! Servera med t ex en kryddig ratatouille. :-) Marielle.

Svar: Vi har lyckats få den saftig de gånger vi ätit det i alla fall.. Tänkte prova det i gryta/soppa eller liknande här någon vecka :) Dina förslag lät goda :)
Sara

Marielle

09 Apr 2014 22:36

Jag kom på en annan fantastisk fiskrätt - Havets Skattkista... Lägg fram ark av al.folie (ca stort som A3-ark/paket). Vik arket så att det blir dubbelt, vik upp kanterna som en "skål". Lägg kuber av fisk och bitar av valfira grönsaker på arket. Jag brukar blanda lax och vit fisk, morötter, broccoli, lök. Häll på lite soyasås, ca 1 msk per paket = portion + en liten klick smör på fisken. Vik ihop till ett tätt paket och laga i ugnen på 170 grader i ca 10 min (ibland längre). Det är himmelskt gott!! :-) Försök att skära grönsakerna i lika stora bitar så de blir klara samtidigt. M.

Svar: Lät spännande, bara fundersam på om det blir väldigt mkt fisksmak där.. om nu inte soyasåsen tar udden av det mesta... försöker hitta rätter som gömmer fisksmaken lite haha :P
Sara

Marielle

10 Apr 2014 13:55

Soyasåsen ger mycket smak. ;-) Ha inte inne paketen för länge i ugnen, grönsakerna ska inte vara för mjuka och "soggy". Barn brukar tycka om den här rätten och de kan ju vara kräsna när det gäller fisk. Hoppas du ska gilla den, för fisk är ju så bra mat! M.

Svar: Ja, det är ju bra mat.. önskar bara det kunde smaka bättre ;) Ska testa paketet nån vecka.
Sara

Kommentera

Publiceras ej