Ont som normalläge

1kommentarer

Sambon har ont i foten och har klagat lite på det de senaste dagarna och så även igår. Sambon är en frisk, smal kille som spelat fotboll hela dagerna när han var yngre, som kan jogga flera kilometer fast han inte tränat på år och då dessutom utan att bli särskilt trött. Så att han har ont i foten är en stor grej för honom, för han har inte ont annars, han får knappt huvudvärk.
 
Det kanske låter sjukt men när vi pratade om hans fot igår så insåg jag att jag inte vet hur det känns att inte ha ont. Jag har alltid ont i min kropp, mer eller mindre ont. Det är mitt normalläge, att ha ont. I benen, knäna, ryggen, axlarna, armarna, magen, fötterna, nacken.. allt gör ont, ibland är det i bakgrunden och ibland är det mer intensivt. Jag insåg också att det antagligen är därför jag inte oroar mig så mycket när nya krämpor dyker upp (som andra sprungit till läkaren för direkt).. för jag är ju så van, det är ju bara en sak i mängden. Nu spelar väl viss läkarskräck in också men jag oroar ju mig inte ens.. så det är inte bara läkarskräck. Kan inte ens komma ihåg en tid där jag inte hade ont.
 
Haft grymt ont sen promenaden häromdagen till exempel. Mina ben.. jag vill bara hugga av dom för jag kan inte hantera smärtan (kommer från knäna). Mina knän har verkligen blivit så himla dåliga sen jag ramlade i tvättstugetrappen. Står jag upp lite för länge eller tar en promenad så värker dom något extremt kommande dagar. Sitter jag för länge så blir dom så stela att jag knappt kan gå.
 
 

1 kommentarer

CG

18 Apr 2014 19:31

Ont är inte roligt :-( Känner igen det....
Man lär sig leva med smärtan, på både gott o ont...

Sen är jag inte heller så pigg på att söka läkare heller, för majoriteten av de har alltid sagt att jag behöver gå ner i vikt oavsett vad jag söker hjälp för....
T ex när jag stukat tån (för att jag gått in i ett sängben, då fokuserade läkaren på att jag behövde gå ner i vikt).
Ursäkta jag VET att jag är tjock, det är jag som lever i denna kropp - kan jag få hjälp med det jag söker för, eller??? SUCK!

Dock hade jag en läkare en gång där jag i förebyggande sa att "jag vet att jag behöver gå ner i vikt" o han svarade.... Du kanske bara är för kort i förhållande till din vikt! Gissa om jag blev paff o skrattade ;-)

Kram ♥


Svar: Ja precis, både gott och ont. Har samma upplevelse som dig med läkare.. jag har sökt hjälp för mina ögonproblem x antal gånger och vet inte hur många gånger läkaren känt sig manad att påpeka mina viktproblem då.. jag vet inte riktigt hur mina ögonproblem var relevanta för det men men.. jag försöker tänka att de bara vill en väl men man är ju inte alltid så pepp på att ta sådana samtal. Vill jag det hade jag ju sökt hjälp för det också, jag är ju clueless även om de verkar tro det ;)
Bra svar där av läkaren, haha :D
Sara

Kommentera

Publiceras ej