Pepp och rädsla

6kommentarer

Jag känner mig SÅ peppad just nu. Peppad och lite rädd... rädd för mig själv. För att jag ska fucka upp det här igen, att jag ska vara svag, ta dåliga beslut, inte orka stå emot, ta den lätta (och ofta roligare) vägen. Varför är det så lätt att vara svag och så svårt att vara stark ibland? Det är en rädsla som gnager i mitt bakhuvud. Problemet är ju att rädslan grundar sig i att man inte litar på sig själv, att man inte litar på att man kommer göra de rätta valen imorgon eller om en vecka för man vet inte vad livet slängt på en då. Är man lika stark då som idag? Det gör mig rädd och orolig... meeen jag vet ju att det inte är någon idé att tänka på det. Jag måste fokusera på att vara stark just idag och alla andra dagar som det är just idag för. En dag i taget, jag kan ju inte ta morgondagens beslut idag ändå.
 
För att fortsätta där jag började så är jag verkligen så peppad just nu och det känns så skönt. Jag känner mig lättad och glad över att känslan infunnit sig. Jag hade bestämt att det får vara nog i söndags men det är ju inte som att pepp- och motivationskänslan alltid infinner sig bara för att man tänkt en tanke. Jag är i alla fall riktigt nöjd över att tanken tänktes och även beslutet av att ta 9 veckors godisuppehåll (+fika, glass, chips och sånt också). Inte så att jag vill äta massor efter det men det är faktiskt okej att ta en glas då och då på sommaren förutsatt att man äter duktigt övrig tid.
 
Ska ta mitt peppade själv och styra över det till plugg nu. Försöker hitta vetenskapliga teorier som är som handen i handsken för mitt ämne.. en utmaning! :)

6 kommentarer

Nina

03 Apr 2014 11:52

Pepp pepp!! =) Du är en människa! Omöjligt att vara på topp jämt! Det är inte att falla som gör dig stark, utan att klättra upp igen! =)

Svar: Men nog vore det härligt om man skulle kunna vara på topp jämt! ;) Bara det att jag fallit mer än jag varit på toppen på senaste och jag vill gärna stanna i alla fall i närheten av toppen nu :)
Sara

Marielle

03 Apr 2014 13:27

Härligt att du låter så peppad och motiverad igen! You go girl!! :-) Du måste börja lita på dig själv... Du vet vad som gäller, du vet vad som är bra för dig, du vet hur du ska göra för att gå ner i vikt... Lita på att du tar rätt beslut - det är ju en medveten handling som du kan styra över. Känner du dig frestad att "fuska", så låt det gå en stund innan du funderar på att fullföra "fusket" - som regel går suget över... Fråga dig själv om det är värt att "fuska". Titta på gamla bilder och jämför med nya - tänk på känslan du kommer att ha när du har gått ner lika mycket igen! :-)

Jag vet inte om jag tipsat dig om en "smal glass"... Blir du sugen så kör frusna bär/frusen frukt tillsammans med lite kvarg eller kesella + eventuellt lite flytande honung i en matberedare/blender/handmixer eller liknande. Det är supergott och ett bra alternativ till glass! :-) Lycka till! Marielle.

Svar: Jag vet precis hur jag borde göra men jag tar beslut så lätt så jag hinner knappt märka av vad som precis hänt.. men men det kommer säkert gå bra :)
Ska testa göra glassen någongång :) tack.
Sara

Hanna

03 Apr 2014 17:49

Ja, jag är också rädd mycket. Tvivlar massor på mig själv. Jag känner mig peppad nu men.. tänk om jag låter det hända igen i framtiden? Läskigt!

Jag tänkte på att du sa att det andra alternativet ofta är roligare. =) Det håller jag nog inte med om. Jag är mycket gladare när jag "sköter mig" och olycklig när jag inte gör det. Och när man äter det där man tror ska vara så gott är det ju aldrig så bra som man tänker sig innan...

Svar: Ja det är läskiga tankar men vi kommer grejja det! :)
Fast jag tänker nog mer på att onyttig mat ofta förknippas med att man gör roliga saker.. som har myskväll med film, äter ute på restaurang, går och fikar.. ja du förstår. Känns som att allt roligt är förknippat med matintag för mig vilket är rätt sjukt..
Sara

Marielle

04 Apr 2014 01:31

Du har helt rätt i att man ofta förknippar osund mat med något kul... Det gäller att tänka i nya banor och hitta nya vägar till samma mål - alltså att kunna fika, gå på bio ha myskvällar etc, utan att stoppa i sig en massa kcal.

Jag älskar att gå på café eller köpa en latte och sitta ute i solen... Bio är också en annan favorit och då är det ju lätt att mumsa på en massa godis. Lösgodis innehåller ju enorma mängde kalorier!!! När jag började tänka "sunt och smalt", började jag dricka vanligt kaffe med lite lättmjölk/mellanmjölk eller helt enkelt beställa grönt té med pepparmintsmak - jättegott och 0 kcal! :-) När jag går på café eller bio, tar jag med mig en Nutrilettbar - brownie är min favoritsmak, supergod. På så sätt kan jag umgås med vänner utan att känna mig utanför eller sitta och sukta efter vad de äter. Visst, jag unnar mig latte, godis och en god kaka ibland men det viktiga är att jag väljer mina tillfällen att lyxa till det lite och jag väger upp det med att mest fika/mysa sunt.

Myskvällarna kan också göras sundare. När jag blir sugen på chips - skivar jag några potatisar och råsteker dem och kryddar rejält för god smak. Ett gott och bra alternativ till de feta chipsen. Jag älskar hummus (kikärtsröra) som jag inte har Tahini i, utan lite yoghurt. Det blir en god dipp som är supernyttig. De flesta recepten kan göras nyttiga. Som mysmat älskar jag wraps och taco - men numera använder jag rispapper eller salladsblad och inte tortilla/tacoskal, som innehåller på tok för många kcal.

Hoppas att du ska hitta dina egna vägar till att fortfarande kunna njuta, även om du ändrar livsstil. Vi ska ju trots att leva ett normalt liv, och livet blir bra mycket trevligare om vi får njuta lite också - det gäller bara att hitta på smarta lösningar. M.

Svar: Ja det finns en väldans massa tricks som är bra och som jag använt massor av gånger men det är ju inte så att det är LIKA roligt som att äta onyttigt. Alltså missförstå mig inte, jag vet att det är nödvändigt att hitta sina nyttigare vägar och det är super att det finns bra alternativ :)
Sara

yelling timber

04 Apr 2014 10:46

Ah, ja så är det ju verkligen. =) man förknippar roliga saker med mat. Men... det är inte riktigt det som är problemet för mig egentligen. Om det var så att jag bara åt "gott" när man umgicks och hade trevligt tillsammans hade jag nog inte blivit så stor. Det är ensamfrossandet som är det farliga för mig och det gör jag när jag är ledsen... =)

Svar: Jag frossar med sambon.. vet inte om det är bra heller.. farligt när man ska stå emot den andres frossarlust :).. men jag har såklart också problem med ensamfrossande.. glad, ledsen, uttråkad.. mat/onyttigheter för allt roligare för mig.
Sara

yelling timber

06 Apr 2014 21:16

Aha, ne så är det inte för mig. Jag över-äter bara när jag är ensam. Min sambo har varit överviktig när han var barn, nu är han normalviktig, men han är supernoga med kalorier och så ändå och äter aldrig godis. Jag gör bara i smyg... =)

Kommentera

Publiceras ej