Gårdagens mat 12 januari

2kommentarer

Frukost -  Ingen.

Lunch - Saffranskyckling med bulgur (+ tomat och gröna blad), sparris, broccoli och kall sås på 5% fraiche, vitlök, gräslök, salt/peppar och lite honung. (Rester).

Mellanmål -  En clementin.

Middag - Räkor indienne med ris och gurka. Räkor indienne innehåller krossade tomater, massa paprika, purjolök, curry, vitlök, tomatpure och lite milda mat extra 4% och räkor förstås.

 

Kvällsfika - 2 dl yoggi mini - passion, persika och vanilj - med frysta hallon och en liten bit (1cm) påläggskorv som jag inte minns vad den heter. Plus detox te hemma hos sambons brors familj.

2 kommentarer

tove

13 Jan 2014 09:51

Hej! Tycker du verkar äta så himla lite kalorier på en dag! Dina portioner ser så himla små ut och mellisarna är ofta typ frukt eller miniyoghurt och ingen frukost! Har du räknat ut hur mycket du äter på en dag? För o gå ner i vikt ska man ju ändå äta typ 1800 kalorier eller så så man inte går in i svältläge! Bara en reflexion, jag är själv bypassopererad och äter typ 3 x ditt intag per dag :)

Svar: Äter alltid frukost på vardagarna men vissa helger sover jag för länge för att jag ska hinna äta frukost (funkar inte helt bra när man kliver upp framemot 12 ;)). Portionerna är inte små utan jag oroar mig snarare för att de är för stora, jag vet inte om det syns så bra då man inte har ngt på sidan om att jämföra med. Att man ska äta 1800 kcal om dagen annars går man i svältläge stämmer inte, hur ska då de som ska äta 1800 kcal om dagen gå ner i vikt? Vilket det finns många som ska äta för att stå still som faktiskt är överviktiga (t ex, en 30 årig kvinna på 165 cm som väger 80kg.. om denna ska stå STILL så ska hon äta ca 1800 kcal). Jag har inte hundra % koll på vad mina dagar innehåller för kcal för jag räknar inte det nu. Däremot räknade jag förr och försöker äta någorlunda som då och då försökte jag ligga på 1500 kcal vilket inte är särskilt lågt och jag får i mig allt jag behöver. Till mellis blir det ofta yoghurt eller varma koppen och någon enstaka gång bara frukt om jag inte är hungrig (som igår) :) Det räcker för mig och är nog med kalorier :) Ska jag jobba kväll så tar jag ibland ägg till mellis också då middagen blir väldigt sen.
Sara

tove

13 Jan 2014 12:37

Tack för svar! Har du varit hos någon dietist och snackat om kaloriintaget eller är det du själv som lagt upp hur det går till? Menar inte att låta dryg, och alla gör ju som man själv vill, men om man väger 160 kilo så har man ju ett extremt mycket högre basalt energibehov än vad någon som väger 80 kilo har. Så dumt av mig att säga 1800 för alla då, men utgick från någon slags medelperson. Men jag vet inte hur lång du är och hur gammal du är men du borde ju ha ett basalt energibehov på ca 2900 kalorier om dagen... För att organ etc ska orka hålla igång. Att då käka 1500 blir ju alldeles för lite och kanske det som gör att det är svårt att hålla över jul etc? Klart man går ner i vikt men det kanske blir lättare om man ökar på lite? Aja, vill inte rikta några pekpinnar, det var bara en tanke jag hade! Jag följer din blogg varje dag och hoppas och tror att du kommer att lyckas!!

Svar: Har varit hos en dietist men vi pratade inte direkt om kaloriintag :) Jag ligger precis som du säger kring 2900 på energibehov och nej det är klart jag inte har samma behov som en som väger 80 men drog mest det exemplet eftersom du nämnde 1800 som svältgräns :) Jag har försökt läsa på och jag äter i stort sett så som dietisten sa (även om vi inte pratade kcal så pratade vi upplägg på mat). När jag äter som jag gör mår jag bra, jag känner att jag kan äta varierat, flera måltider (ofta 5 på en dag) och har lagom storlek på portionerna. Hade jag börjat komma ner på 1100-1200 kcal/dag hade jag förstått om min kropp skulle påverkas negativt men det är inte där jag är :) Jag har haft en dålig motivationsperiod rätt länge och stått mer eller mindre still i månader (?) men det var över jul när sambon blev ledig som jag bara släppte allt och åt. Är mer psykiskt än fysiskt som mina låg motivationsperioder kommer. När jag är stressad, deppig, ledsen eller liknande. Var rätt ledsen över jul då jag inte åkte hem till min familj i norr som jag brukar och jag saknade dom så det bidrog ju till mitt mående och ätande :)
Sara

Kommentera

Publiceras ej