Vardag vs Helg

2kommentarer

Känns både skönt och oskönt att det är måndag, ny vecka och en vardag. Oskönt för att det inte längre är helg då helg innebär sköna lediga dagar med Philip men skönt då det är mer strukturerat på vardagarna. På vardagarna lägger vi oss lite tidigare (fortfarande för sent - nattuggla) och då ställer jag också alarm för att komma upp i hyffsad tid vilket innebär att jag hinner äta frukost innan lunchen och är då också hungrig till mellanmålet och sedan till middagen. Matmässigt är allt lättare på vardagarna än på helgerna. På vardagen är det alltså mer struktur men det är också mindre frestelser än på helgen. Inte så att det nödvändigtvis finns något som viftas framför näsan på en på helgen men det är ju de där vanorna, beteendet som säger att på helgen äter man. Ens hjärna är verkligen ens största fiende ibland. Hur som helst så klarade jag den här helgen utan större matdilemman än att jag sov för länge och inte hann äta frukost. Helt okej för mig  men det är skönt med vardag nu. Allt blir som lite bättre på vardagarna ur ett hälsoperspektiv i alla fall :)

2 kommentarer

Viktväktarinnan

13 Jan 2014 12:36

Samma dilemma här. Helgen är alltid svårast. För mig är det svårt att hantera spontanfika med oplanerade besökare, eller även planerade besökare med en massa ätande inplanerat. Jag tenderar alltid överdriva mitt ätande i sociala sammanhang.

Svar: Jag är lite tvärtom där, jag tenderar att äta väldigt lite i sociala sammanhang (förutom med sambon då) men jag antar att det hör ihop med någon slags skam och mitt beteende med att smygäta och visa upp en bra sida. Hemma, ensam eller med sambon, så kan jag vräka i mig istället om det nu vill sig så.. men ja, helgerna.. måste försöka associera helger med något positivt och hälsosamt i framtiden istället för någon slags 2½ dagars ätfest :)
Sara

Lotta

13 Jan 2014 21:38

Jag har alltid varit orolig för att jag ska missa någon måltid för att jag behöver den näringen i mig. Nu har jag däremot mer försökt att se hur hungrig jag är. Jag menar det är ju så inne med det här med periodisk fasta så det är ju så att det inte kan vara farligt att hoppa över en måltid typ på morgonen. Det blir ju bara att fastan blir längre. För min del, som visserligen då äter lchf äter jag frukost (om jag äter) vid 9-10, lunch runt 12-13 o sedan middag vid 17-18.

För övrigt tycker jag också att det är svårt det här med helger när man inte har samma rutiner som man brukar ha. Har suttit o funderat på detta med att bli bortbjuden eller äta på andra ställen än hemma. Kommer ett inlägg om detta i min blogg senare.
//Loyta

Svar: Jag känner mig inte så stressad om jag missar måltider så länge det inte är stora sådana som lunch och middag :) Fast jag äter ju ofta 5 måltider vilket blir lite skillnad mot dina 3 :) Märks mer om du bara äter 2 än om jag äter 4!
Ja, bortbjudningar är ju ett dilemma.. då är det alltid en fördel om de man blir bjuden till är införstådda med att man viktminskar och hur man gör det :) Ska bli spännande att läsa ditt inlägg :)
Sara

Kommentera

Publiceras ej