Hungern

2kommentarer

Något som jag verkligen arbetat med under de senaste fem veckorna är att det inte är farligt att vara hungrig. Speciellt på kvällarna. Jag undviker gärna att äta något efter middag, framför allt på vardagarna, men kroppen bryr sig inte riktigt om vad jag vill så den ger ju mig hungerkänslor ändå. Jag försöker tänka att det är ju onödigt att äta nu, jag ska ju snart sova och efter sömn kommer frukost.. och det fungerar! Att jag sällan är hungrig på morgonen när det väl blir frukost är en annan femma.

Tidigare när jag viktminskat (före nystarten för fem veckor sen) har jag haft som vana att äta kvällsfika, ofta yoghurt eller mackor. Jag gjorde det med tankegången att om jag äter NÅGOT på kvällen så kommer det hålla borta sug efter att äta något betydligt mindre nyttigt.  Den här gången känner jag dock att det målet känns helt onödigt för mig och jag satsar hellre på de andra fyra målen jag äter under dagen.

Det verkar ju fungera än så länge och jag hoppas det håller i sig. Skulle jag vara katastrofhungrig är jag ju såklart inte främmande för att äta något på kvällen men det är skillnad på vana och behov.

2 kommentarer

Smulan

01 Sep 2013 21:15

Hej!
Dök på din blogg när jag surfade runt lite:-)
Håller också på att viktminska.
Håller verkligen med dig om att det är stor skillnad mellan vana ovh behov.
Att vara små hungrig tycker jag är ok, men inte att vara riktigt hungrig så man nästan mår illa.
Om jag känner små hunger så tycker jag vatten eller te funkar bra.
Lycka till med din resa!
Hälsningar
Smulan

Sara

01 Sep 2013 22:18

Smulan - Nej blir man så hungrig att man mår illa är det ju inte bra, då har man ju fått i sig för lite mat och borde helt klart äta något :) Borde kanske börja dricka te om kvällarna.. är dålig på att dricka det men nu när det börjar bli höst kan det ju vara mysigt med en mugg gott te i soffan :)

Tack och lycka till med din resa också! :)

Kommentera

Publiceras ej